"ВИТОША ЕКСПРЕС"
Публикувано на: Пон Авг 31, 2009 4:34 pm
"ВИТОША ЕКСПРЕС" е влак, съставен от 10 вагона, произведени по поръчка на Правителството на Народна Република България през 1975 г. в завода VEB Waggonbau - Gorlitz. Вагоните са изпълнени с талиги Gorlitz V, с динамогенераторна уредба и позволяват максимална скорост от 160 км/час.
Малко история
Композицията е закупена след като при своята визита в Германия, Тодор Живков остава очарован от правителствения влак на Ерих Хонекер. След завръщането си у нас, той възлага на Политбюро да проучи и направи постъпления за доставката на влак, който да осигурява пълна автономност на пътуващите и да дава възможност за ръководене "от разстояние". За не повече от 2 г. е поръчан и доставен влакът, като същият бива зачислен в Правителствения ремиз на гара София. Поддръжката и обслужването на влака е възложена на тамошния персонал, като достъпа до Ремиза и бил ограничен, а охраната възложена на УБО. У нас "ВИТОША ЕКСПРЕС" е изпълнявал редица пътувания с наши и чужди делегации, като не един и два са случаите, в които само отделен вагон от състава се прикача към обикновен влак - това е ставало предимно по искане на Петър Младенов, който често е пътувал на лов по Шуменското плато.
Братска дружба или пътуването с Ким Ир Сен
При визитата на Ким Ир Сен в НРБ, "ВИТОША ЕКСПРЕС" е прикачен към неговия правителствен влак и внушителната композиция от над 20 вагона поема от Димитровград ЮЖ към София, а след това и Хисар. По време на пътуването, Ким Ир Сен прави визита и среща с Първия в личния му салон - вагон, за което ще стане дума по - надолу в темата.
От Виена до Москва
Пътувалите като обслужващ персонал с "ВИТОША ЕКСПРЕС" с охота споделят за пътувания на правителствената композиция до Виена, Белград, Будапеща и дори Москва. Вагоните на правителствения влак са пригодени за пътуване с талиги за междурелсие 1520 мм и възможност за монтиране на автосцепка СА-3, като тези възможности са използвани. Влакът е пътувал с политическа делегация за конгрес в Москва.
____________________________________
Съставът
Както се спомена в темата, "ВИТОША ЕКСПРЕС" е съставен от 10 вагона, които по долу ще опиша по номер, тип, предназначение и някои интересни факти:
51 52 99 40 070-2 Салон - вагон, предназначен за Тодор Живков и най - високопоставените му гости. Вагонът разполага с две лични спални помещения, като според слуховете едното е било предназначено за Мара Малеева, която обаче така и не е пътувала с този влак;
51 52 99 40 071-0 Салон - вагон за Външния министър или гости от чужди делегации. Обикновено с този вагон е пътувал Петър Младенов, но не рядко е използван и от други високопоставени лица;
51 52 99 40 072-8 Салон - вагон за гости на Първия. Вагонът е идентичен по оборудване с 071, като не рядко е използван от Политбюро при пътувания.
51 52 99 40 073-6 Вагон за обслужващ персонал и по - нископоставени правителствени служители. В този вагон са пътували и охранителите от УБО, както и задължителните за онова време служители на ДС;
51 52 99 40 074-4 Вагон, идентичен с 073, използван със същото предназначение.
51 52 99 40 075-1 Вагон - ресторант без кухния. Предлага 36 седящи места в две помещения - малко и голямо.
51 52 99 40 076-9 Вагон - кухня, оборудван с всичко необходимо за съхранението и приготвянето на пълната гама ресторантски ястия.
51 52 99 40 077-7 Радио - свързочен вагон. Този вагон е бил на подчинение на УБО и в него са допускани само служители на тази структура или на Армията. Вагонът е интересен с това, че покрива е от пластмаса и на горната му част е монтирана приемо - предавателна антена. Радиооборудването във вагона е производство на RFT.
51 52 99 40 078-5 Служебен вагон с дизелов генератор, помещение за началник - влака и фургонно отделение за багажи.
51 52 99 40 079-3 Служебен вагон за превоз на автомобилите на Първия, в който има гаражно отделение с възможност за товарене от челната стена или през голяма врата на страницата, както и помещения за пътуване на шофьорите и други обслужващи лица.
Малко история
Композицията е закупена след като при своята визита в Германия, Тодор Живков остава очарован от правителствения влак на Ерих Хонекер. След завръщането си у нас, той възлага на Политбюро да проучи и направи постъпления за доставката на влак, който да осигурява пълна автономност на пътуващите и да дава възможност за ръководене "от разстояние". За не повече от 2 г. е поръчан и доставен влакът, като същият бива зачислен в Правителствения ремиз на гара София. Поддръжката и обслужването на влака е възложена на тамошния персонал, като достъпа до Ремиза и бил ограничен, а охраната възложена на УБО. У нас "ВИТОША ЕКСПРЕС" е изпълнявал редица пътувания с наши и чужди делегации, като не един и два са случаите, в които само отделен вагон от състава се прикача към обикновен влак - това е ставало предимно по искане на Петър Младенов, който често е пътувал на лов по Шуменското плато.
Братска дружба или пътуването с Ким Ир Сен
При визитата на Ким Ир Сен в НРБ, "ВИТОША ЕКСПРЕС" е прикачен към неговия правителствен влак и внушителната композиция от над 20 вагона поема от Димитровград ЮЖ към София, а след това и Хисар. По време на пътуването, Ким Ир Сен прави визита и среща с Първия в личния му салон - вагон, за което ще стане дума по - надолу в темата.
От Виена до Москва
Пътувалите като обслужващ персонал с "ВИТОША ЕКСПРЕС" с охота споделят за пътувания на правителствената композиция до Виена, Белград, Будапеща и дори Москва. Вагоните на правителствения влак са пригодени за пътуване с талиги за междурелсие 1520 мм и възможност за монтиране на автосцепка СА-3, като тези възможности са използвани. Влакът е пътувал с политическа делегация за конгрес в Москва.
____________________________________
Съставът
Както се спомена в темата, "ВИТОША ЕКСПРЕС" е съставен от 10 вагона, които по долу ще опиша по номер, тип, предназначение и някои интересни факти:
51 52 99 40 070-2 Салон - вагон, предназначен за Тодор Живков и най - високопоставените му гости. Вагонът разполага с две лични спални помещения, като според слуховете едното е било предназначено за Мара Малеева, която обаче така и не е пътувала с този влак;
51 52 99 40 071-0 Салон - вагон за Външния министър или гости от чужди делегации. Обикновено с този вагон е пътувал Петър Младенов, но не рядко е използван и от други високопоставени лица;
51 52 99 40 072-8 Салон - вагон за гости на Първия. Вагонът е идентичен по оборудване с 071, като не рядко е използван от Политбюро при пътувания.
51 52 99 40 073-6 Вагон за обслужващ персонал и по - нископоставени правителствени служители. В този вагон са пътували и охранителите от УБО, както и задължителните за онова време служители на ДС;
51 52 99 40 074-4 Вагон, идентичен с 073, използван със същото предназначение.
51 52 99 40 075-1 Вагон - ресторант без кухния. Предлага 36 седящи места в две помещения - малко и голямо.
51 52 99 40 076-9 Вагон - кухня, оборудван с всичко необходимо за съхранението и приготвянето на пълната гама ресторантски ястия.
51 52 99 40 077-7 Радио - свързочен вагон. Този вагон е бил на подчинение на УБО и в него са допускани само служители на тази структура или на Армията. Вагонът е интересен с това, че покрива е от пластмаса и на горната му част е монтирана приемо - предавателна антена. Радиооборудването във вагона е производство на RFT.
51 52 99 40 078-5 Служебен вагон с дизелов генератор, помещение за началник - влака и фургонно отделение за багажи.
51 52 99 40 079-3 Служебен вагон за превоз на автомобилите на Първия, в който има гаражно отделение с възможност за товарене от челната стена или през голяма врата на страницата, както и помещения за пътуване на шофьорите и други обслужващи лица.