
Администратор
Дизеловите локомотиви серии 64, 65 и 66 са били съответно представители на немските V18, V22 и V23. У нас са експлоатирани в пристанища, заводи, депа и гари за лека маневрена служба. През 90-те години, почти всички локомотиви са спрени от движение, унищожени или изоставени на произвола на съдбата.
След доставката на ЕМВ 30/31, в депо София възниква въпрос, породен от трудностите при вкарването на ЕМВ за измиване в депо "Надежда". Трудоемките операции с монтиране на адаптер за автосцепките, ангажираността на цял локомотив серия 52 за през нощтта и други подобни перипетии пораждат идеята да се намери и възстанови един малък локомотив, на който да се монтират сцепни механизми "Шарфенберг" и с него да се извършват маневрите на ЕМВ.
Локомотив 66-07, представител на тип V23 престоява дълги години в района на хладилно депо Подуяне и съответно е разграбен и почти унищожен. От депо София изискват машината да бъде докарана в депото и се започва оглед и преценка възможностите за възстановяване. След огледа се установява:
1. Главна рама - запазена и без пукнатини или шупли
2. Кош и кабина - запазени, но с липсващи елементи. Кабината е със счупени прозорци, изгнил под, бравите трябва да бъдат ремонтирани, нужда от цялостна смяна на облицовката под прозорците;
3. Машинна част - липсва
4. Ходова част, ХПК и ходообръщач - налични, но с необходимост от ремонт. Липсва топлообменника на ХПК;
5. Колоооси - в норма;
6. Въздушна и спирачна система - липсващ кран-машинист за автоматичната спирачка, липсва единия ГВР, необходимост от смяна на тръбопроводи;
7. Електрическа част - напълно унищожена;
8. ТОС - налични и изправни;
Все пак от Централно управление на БДЖ отпускат пари и работата започва. Закупен е нов дизелов двигател, който се адаптира към начина на захващане на локомотива и е монтиран. Оказва се, че поне тук късмета на колектива проработва, тъй като куплирането с ХПК се осъществява лесно без необходимост от изработка на нови елементи.
В същото време, инженери от КТБ на депо София изготвят чертеж и изчисляват лостовата спирачна система на машината, а отделение "Въздушни спирачки" започна работа по възстановяване на въздушната инсталация. В хода на работата, монтьор по спирачни апарати в депо София посети район Дупница, където се намира локомотив 66-02 за да се набави оригиналния кран-машинист "Knorr St-125". При приемането на кран-машиниста, същия беше блокирал механически, ключалката също беше устояла, шибъра и шибърното огледало бяха силно надрани, което предполага, че в последните си дни, този кран-машинист е имал силно изразена неплътност. Ръждата и боята по корпуса и вътре в КМ няма да ги споменавам, тъй като това, което видях след 12 часа киснене в силно концентриран разтвор на сода - каустик ме втрещи. Все пак вчера, кран-машинистът бе възстановен, поръча се нова уплътнителна приставка, шибъра и шибърното огледало бяха притрити и припаснати, извърши е възстановителен ремонт на ключалката, след което кран-машинистът се смаза, сглоби и боядиса. Днес или утре ще бъде изработен и ключ за заключването му, тъй като оригиналния не е наличен. По същия начин ще се процедира и с директните спирачки на локомотива, които както и влаковия кран-машинист, след ремонта ще бъдат боядисани в син цвят - DIN 505. Ето малко снимки на локомотив 66-02 и кран-машиниста, предназначен за 66-07:
1. Локомотив 66-02 пред локомотивно депо Дупница:
http://foto.bg/data/5892/pavv1.jpg
2. Кабина и пулт:
http://foto.bg/data/5892/pavv5.jpg
http://foto.bg/data/5892/pult1.jpg
3. Монтьорът по спирачни апарати след като се запозна с особеностите предприе демонтаж на кран-машиниста, който ще послужи за 66-07:
http://foto.bg/data/5892/pavv4.jpg
4. След успешно изпълнената задача, за която беше командирован, монтьорът по спирачни апарати реши да опита от дупнишкото шкембе, допълнено с едно изпотено от студ "Шуменско специално":
http://foto.bg/data/5892/pavv2.jpg
5. След 12 часово киснене в сода - каустик, разглобен, кран-машинистът изглеждаше така:
http://foto.bg/data/5892/razgloben1.jpg
6. Два часа и волски нерви бяха нужни за да се шлифова качествено шибъра и шибърното лице:
http://foto.bg/data/5892/faza1.jpg
7. Задължително е и нанасянето на нова смазка:
http://foto.bg/data/5892/faza5.jpg
8. След като съм се уверил, че всички операции са извършени правилно, кран-машинистът се сглобява:
http://foto.bg/data/5892/faza7.jpg
9. След като е сглобен, кран-машинистът се измива с технически бензин и се предприема боядисване:
http://foto.bg/data/5892/boya.jpg
Няколко часа след нанасянето на първата "ръка" боя, операцията ще се повтори до пълно покриване на тялото и осигуряване на добър естетически вид.
След доставката на ЕМВ 30/31, в депо София възниква въпрос, породен от трудностите при вкарването на ЕМВ за измиване в депо "Надежда". Трудоемките операции с монтиране на адаптер за автосцепките, ангажираността на цял локомотив серия 52 за през нощтта и други подобни перипетии пораждат идеята да се намери и възстанови един малък локомотив, на който да се монтират сцепни механизми "Шарфенберг" и с него да се извършват маневрите на ЕМВ.
Локомотив 66-07, представител на тип V23 престоява дълги години в района на хладилно депо Подуяне и съответно е разграбен и почти унищожен. От депо София изискват машината да бъде докарана в депото и се започва оглед и преценка възможностите за възстановяване. След огледа се установява:
1. Главна рама - запазена и без пукнатини или шупли
2. Кош и кабина - запазени, но с липсващи елементи. Кабината е със счупени прозорци, изгнил под, бравите трябва да бъдат ремонтирани, нужда от цялостна смяна на облицовката под прозорците;
3. Машинна част - липсва
4. Ходова част, ХПК и ходообръщач - налични, но с необходимост от ремонт. Липсва топлообменника на ХПК;
5. Колоооси - в норма;
6. Въздушна и спирачна система - липсващ кран-машинист за автоматичната спирачка, липсва единия ГВР, необходимост от смяна на тръбопроводи;
7. Електрическа част - напълно унищожена;
8. ТОС - налични и изправни;
Все пак от Централно управление на БДЖ отпускат пари и работата започва. Закупен е нов дизелов двигател, който се адаптира към начина на захващане на локомотива и е монтиран. Оказва се, че поне тук късмета на колектива проработва, тъй като куплирането с ХПК се осъществява лесно без необходимост от изработка на нови елементи.
В същото време, инженери от КТБ на депо София изготвят чертеж и изчисляват лостовата спирачна система на машината, а отделение "Въздушни спирачки" започна работа по възстановяване на въздушната инсталация. В хода на работата, монтьор по спирачни апарати в депо София посети район Дупница, където се намира локомотив 66-02 за да се набави оригиналния кран-машинист "Knorr St-125". При приемането на кран-машиниста, същия беше блокирал механически, ключалката също беше устояла, шибъра и шибърното огледало бяха силно надрани, което предполага, че в последните си дни, този кран-машинист е имал силно изразена неплътност. Ръждата и боята по корпуса и вътре в КМ няма да ги споменавам, тъй като това, което видях след 12 часа киснене в силно концентриран разтвор на сода - каустик ме втрещи. Все пак вчера, кран-машинистът бе възстановен, поръча се нова уплътнителна приставка, шибъра и шибърното огледало бяха притрити и припаснати, извърши е възстановителен ремонт на ключалката, след което кран-машинистът се смаза, сглоби и боядиса. Днес или утре ще бъде изработен и ключ за заключването му, тъй като оригиналния не е наличен. По същия начин ще се процедира и с директните спирачки на локомотива, които както и влаковия кран-машинист, след ремонта ще бъдат боядисани в син цвят - DIN 505. Ето малко снимки на локомотив 66-02 и кран-машиниста, предназначен за 66-07:
1. Локомотив 66-02 пред локомотивно депо Дупница:
http://foto.bg/data/5892/pavv1.jpg
2. Кабина и пулт:
http://foto.bg/data/5892/pavv5.jpg
http://foto.bg/data/5892/pult1.jpg
3. Монтьорът по спирачни апарати след като се запозна с особеностите предприе демонтаж на кран-машиниста, който ще послужи за 66-07:
http://foto.bg/data/5892/pavv4.jpg
4. След успешно изпълнената задача, за която беше командирован, монтьорът по спирачни апарати реши да опита от дупнишкото шкембе, допълнено с едно изпотено от студ "Шуменско специално":
http://foto.bg/data/5892/pavv2.jpg
5. След 12 часово киснене в сода - каустик, разглобен, кран-машинистът изглеждаше така:
http://foto.bg/data/5892/razgloben1.jpg
6. Два часа и волски нерви бяха нужни за да се шлифова качествено шибъра и шибърното лице:
http://foto.bg/data/5892/faza1.jpg
7. Задължително е и нанасянето на нова смазка:
http://foto.bg/data/5892/faza5.jpg
8. След като съм се уверил, че всички операции са извършени правилно, кран-машинистът се сглобява:
http://foto.bg/data/5892/faza7.jpg
9. След като е сглобен, кран-машинистът се измива с технически бензин и се предприема боядисване:
http://foto.bg/data/5892/boya.jpg
Няколко часа след нанасянето на първата "ръка" боя, операцията ще се повтори до пълно покриване на тялото и осигуряване на добър естетически вид.
64.19

Администратор
Днес работата по 66-07 продължи с демонтажа на всички пневматични спирачни апарати от кабината, както и функционния вентил. Същите ще бъдат цялостно разглобени, третирани химически с концентриран разтвор на сода - каустик за снемане на нечистотии, ръжда и стари слоеве боя, след което ще им бъде извършен ремонт, съласно правилника за ремонт и изпитване на спирачните системи в БДЖ. Днес освен посочената работа, се извърши и монтаж на въздушния резервоар на функционния вентил, както и подготвителни работи по монтажа на ГВР. По - късно в темата ще публикувам снимки от процеса по ремонт на спирачните апарати, който ще се извърши не в деповски условия.
64.19

Администратор
Развитието по възстановяването на 66-07 отново е в положителна насока. Вчера бе изпитан функционния вентил на машината и бе определено изменението на конструкцията на пулта за управление.
Днес се завърши ремонта на директните спирачки, като идната седмица ръкохватките им ще бъдат подложени на никелиране, нарязване на резба за нови топки, след което ще се монтират.
Металните стойки на спирачните апарати се боядисаха със зелен хамершлак(по - късно ще пусна снимки) и след като бояджиите в депо Сф оправят кабината, ще започна с монтажа на спирачното оборудване.
Съгласно Заповед №6-163, в Понеделник, монтьорът по спирачни апарати на депо София, за втори път ще посети локомотивно депо Дупница със задача "Демонтиране на ГВР и въздушни апарати" за 66-07. Ще се направи и фотозаснемане на заводската табела на 66-02, която щше послужи за образец за изготвяне на нова такава за софийския представител на серия 66.
Днес се завърши ремонта на директните спирачки, като идната седмица ръкохватките им ще бъдат подложени на никелиране, нарязване на резба за нови топки, след което ще се монтират.
Металните стойки на спирачните апарати се боядисаха със зелен хамершлак(по - късно ще пусна снимки) и след като бояджиите в депо Сф оправят кабината, ще започна с монтажа на спирачното оборудване.
Съгласно Заповед №6-163, в Понеделник, монтьорът по спирачни апарати на депо София, за втори път ще посети локомотивно депо Дупница със задача "Демонтиране на ГВР и въздушни апарати" за 66-07. Ще се направи и фотозаснемане на заводската табела на 66-02, която щше послужи за образец за изготвяне на нова такава за софийския представител на серия 66.
64.19

Администратор
Ето и обещаните снимки от някои възстановителни процеси по спирачните апарати на 66-07, извършени не в депото, а в домашната ми "работилница":
1. Работното място след поредната партида елементи. Няма естетически вид, но пък и не търся такъв - важен е резултата, а той е видим на следващите снимки:

2. Химическо снемане на стари смазки и боя. Бях споменавал за него, ето и как се прави. В специален съд(такъв, който няма да се ползва за друго) се налива вгореща до вряло вода и се пускат елементите, които ще се чистят. Взема се шишенце БЪЛГАРСКИ "Каналин" и 80% от съдържанието му се изсипва в съда с гореща вода и детайлите. След 10-12 часа киснене ще падне всичко от тях. Ето директна спирачка по средата на процеса:


3. Грундирането е следващияа процес след досадното скисване на елементите. На снимката - функционния вентил:

4. След като грунда изсъхне следва боядисването:

5. Междувременно и директните спирачки са готови, но те първо ще минат ремонт, след него боята. На снимката - притриване(припасване) на шибъра към шибърното огледало:

6. Междувременно металните стойки на апаратите също са готови за боя и получават хубавичък зелен хамершлак с високо качество и покривност:

7. Боядисани стойки на апарати:

8. Директните спирачки са готови за боя и също я получават. Междувременно стойките минават "втора ръка". Не търсете дръжките на директните - те са на никелиране

9. Функционният вентил се "запозна" със стенда
Харесаха се

1. Работното място след поредната партида елементи. Няма естетически вид, но пък и не търся такъв - важен е резултата, а той е видим на следващите снимки:

2. Химическо снемане на стари смазки и боя. Бях споменавал за него, ето и как се прави. В специален съд(такъв, който няма да се ползва за друго) се налива вгореща до вряло вода и се пускат елементите, които ще се чистят. Взема се шишенце БЪЛГАРСКИ "Каналин" и 80% от съдържанието му се изсипва в съда с гореща вода и детайлите. След 10-12 часа киснене ще падне всичко от тях. Ето директна спирачка по средата на процеса:


3. Грундирането е следващияа процес след досадното скисване на елементите. На снимката - функционния вентил:

4. След като грунда изсъхне следва боядисването:

5. Междувременно и директните спирачки са готови, но те първо ще минат ремонт, след него боята. На снимката - притриване(припасване) на шибъра към шибърното огледало:

6. Междувременно металните стойки на апаратите също са готови за боя и получават хубавичък зелен хамершлак с високо качество и покривност:

7. Боядисани стойки на апарати:

8. Директните спирачки са готови за боя и също я получават. Междувременно стойките минават "втора ръка". Не търсете дръжките на директните - те са на никелиране


9. Функционният вентил се "запозна" със стенда



64.19

Администратор
Днес се направи изменение на дръжките на директните спирачки. Изработиха се нови "топки" за ръкохватките и се наряза резба М12 за завинтването им. В други ден, ръкохватките ще бъдат занесени за никелирани.
Директните кранмашинисти са готови от боя и вече си чакат ръкохватките.
Ето снимки:
1. Стойка на директна спирачка, стойка на разхлабителя и ръкохватки - сглобени

2. Директни спирачки - готови и ръкохватки

Директните кранмашинисти са готови от боя и вече си чакат ръкохватките.
Ето снимки:
1. Стойка на директна спирачка, стойка на разхлабителя и ръкохватки - сглобени

2. Директни спирачки - готови и ръкохватки

64.19

Администратор
Днес работата по възстановяваните от мен възли за 66-07 продължи, въпреки адския здъбобол, който ме е налегнал. Ръкохватките на директните спирачки постъпиха за никелиране, като утре сутрин ще са готови. Набави се фабрична табела за 66-07, която ще бъде реставрирана и ще бъде набити фабричния номер и производствената година именно на нашия локомотив. Идните дни след съгласуване на действията с рък. район София, инж. Георги Георгиев, ще започне и работата по кабината, която ще се състои в смяна на облицовката и шумоизолацията, преустройството на пулта, описано по - нагоре, боядисване, разкрояване на подови плоскости и други шлосерски работи.
64.19

Администратор
Днес бяха готови от никелиране и ръкохватките на директните спирачки. След като ги взех, прецених, че топките им, които бяха правени от стругаря в депо София, нямат нито естетически вид, нито са ергономични, ги премахнах и набавих нови пластмасови черни топки за ръкохватките. Набавиха се нови калпаковидни гайки и се пристъпи към сглобяване.
Ето ги и въпросните директни, които ще красят кабината на 66-07:

Ето ги и въпросните директни, които ще красят кабината на 66-07:

64.19

Администратор
Днес след като се проведе разговор с един от отговорните за възстановяването ръководители, а именно инж. Георги Георгиев, ръководител район София се дадоха и първите ясноти по възстановяването.
1. Възстановяването на кабината и пулта ще се проведе от мен,2 като ще се извърши преустройство на приборния панел, който ще бъде изработен по поръчка;
2. Ще се извърши частично изменение на свързването на въздушните елементи в кабината;
3. Оцветяването на кабината ще бъде извършено по следната схема. Стените под нивото на прозорците ще бъдат боядисани в светло - зелен цвят, а стените над нивото на прозорците в цвят слонова кост. Рамките на прозорците и лайстнвите ще бъдат светло сиви - металик или хамершлак. Пулт за управление - зелен хамершлак, пневмоапарати - сини, стойки на пневмоапарати - зелен хамершлак;
4. В кабината при успех в набавянето им ще бъдат монтирани: настолен 24V вентилатор за вентилация на кабината, стойка с осветление(от лок 44/45) за маневрения план и пътния лист, допълнителна 24V гъвкава лампа за осветление на плоската част на пулта;
За сега толкоз - думата имате вие за предложения, дискусии и критики.
1. Възстановяването на кабината и пулта ще се проведе от мен,2 като ще се извърши преустройство на приборния панел, който ще бъде изработен по поръчка;
2. Ще се извърши частично изменение на свързването на въздушните елементи в кабината;
3. Оцветяването на кабината ще бъде извършено по следната схема. Стените под нивото на прозорците ще бъдат боядисани в светло - зелен цвят, а стените над нивото на прозорците в цвят слонова кост. Рамките на прозорците и лайстнвите ще бъдат светло сиви - металик или хамершлак. Пулт за управление - зелен хамершлак, пневмоапарати - сини, стойки на пневмоапарати - зелен хамершлак;
4. В кабината при успех в набавянето им ще бъдат монтирани: настолен 24V вентилатор за вентилация на кабината, стойка с осветление(от лок 44/45) за маневрения план и пътния лист, допълнителна 24V гъвкава лампа за осветление на плоската част на пулта;
За сега толкоз - думата имате вие за предложения, дискусии и критики.
64.19

Администратор
По 66-07 днес не се работеше, но продължи възстановяването на елементи. В момента се работи по тръбната инсталация в кабината, след което готовите връзки ще се качат. След като кабината бъде приведена в нормален вид и приключат шлосерско - дърводелско - бояджийските работи, отделение "Въздушни спирачки" ще си качи спирачните апарати.
В същото време от конструкторския отдел на депото са готови с проекта на сцепно устройство, с което ще се куплира 66-07 към мотрисите "Дезиро". Устройството ще се изработи изцяло у нас и ще осигурява напълно надеждна свръзка на мотрисата с локомотива. Въздушните съединители също ще бъдат както при оригиналния немски адаптер.
В същото време от конструкторския отдел на депото са готови с проекта на сцепно устройство, с което ще се куплира 66-07 към мотрисите "Дезиро". Устройството ще се изработи изцяло у нас и ще осигурява напълно надеждна свръзка на мотрисата с локомотива. Въздушните съединители също ще бъдат както при оригиналния немски адаптер.
64.19

Администратор
Локомотива е собственост на Депо София и ще служи за маневриране на ЕМВ "Сименс" в участък без контактна мрежа - миячката на депо Надежда. окомотива е двуосен, произведен от VEB Lokomotivbau Karl arx - Babelsberg ГДР през 1969 г. В БДЖ е представител на серия 66, от която в индустрията все още има работещи или запазени единици. 66-07 е бил деповска маневра в ел. депо Никола Коларов през 80-те, след това е даден на хладилно депо, където също е ползван за деповска маневра. Именно там, машината оставена с вода в ДД през зимата, пука блок и бива зарязана. През 1998 - 1999, 66-07 се намираше в ел. депото на 10-ти коловоз, през 2000-та отново го върнаха в хладилно, където от коловоз на коловоз престоя кажи - речи 8 години, преди да бъде закаран в депо София за възстановяване. През тези години, локомотива е бил подложен на тотално ограбване, поради което, възстановяването му ще бъде особено трудна задача. Освен това, кабината и коша са обхванати от силна корозия.DarkLok написа:те тия от кога имат локомотив и какъв е той ?
Последно промяна от Mario Evstatiev на Пет Авг 14, 2009 8:13 pm, променено общо 1 път.
64.19

Администратор
Да се върнем на темата с една добра новина!!!
След като бяха замразили работата по "Павчо"(66 007.8), днес ми се обадиха от Депо София да ме уведомят, че се гони вече срок и трябва по спешност да започна преустройството на пулта и да събирам лека по лека инсталацията на спирачката в кабината - машината ще излиза!
Освен това са ми купили и хамершлак за пулта
От сега виждам кой ще е един от следващите проекти на форума - едно подобаващо откриване на върнатия към живот 66 007.8!
След като бяха замразили работата по "Павчо"(66 007.8), днес ми се обадиха от Депо София да ме уведомят, че се гони вече срок и трябва по спешност да започна преустройството на пулта и да събирам лека по лека инсталацията на спирачката в кабината - машината ще излиза!
Освен това са ми купили и хамершлак за пулта

От сега виждам кой ще е един от следващите проекти на форума - едно подобаващо откриване на върнатия към живот 66 007.8!
64.19
Информация
Модератори