Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор
Марио Евстатиев - ремонт и изпитване на спирачни системи

Кран-машинистът DAKO BS2 е предназначен за управление на автоматичната влакова спирачка на ПЖПС. Той е силно разпространен в Чехия и Словашката република, където 80% от тяговия подвижен състав са съоръжени с него. У нас, кран-машинистът се среща на дизеловите магистрални локомотиви DB серия 219, експлоатирани в "Кумерио МЕД" АД гр. Пирдоп. По принцип на действие, кран-машинистът DAKO BS2 спада към автоматичните - непрекъснато поддържа зададеното налягане в главния въздухопровод(ГВ) на всяко едно деление от сектора "Задържане и разхлабване", както и автоматично отстранява възникнали препълвания на ГВ.

Изображение
Фиг.1 Кран-машинист DAKO BS2 общ вид

1. ОБЩО ОПИСАНИЕ

Кран-машинистът се състои от следните по - важни детайли:

1. Командна и водеща втулки; Поместени са в горната част на тялото на кран машиниста, затворени отгоре с алуминиева капачка, на която е поместено и заключващото устройство. Командната втулка по конструкция е сходна с използваната при кран-машинист Д2, като разликата е само в това, че вместо пружинна втулка, която посредством конусни шайби на регулира натиска на регулаторната пружина, тук самата тя се върти по скосената периферия на водещата втулка и чрез издигането си нагоре при задържане, тя разтоварва регулаторната пружина, която има предварителен натиск, създаден от регулиращата шапка в най - горната част на кран-машиниста.

2. Регулатор на налягането; Поместен е под командната втулка и се състои от мембранен диск с мембрана и изпускателна дюза, двуседалищен клапан, клапанно легло, пружина и филтър. Мембраната се притиска по външния си край от един ринг посредством водещата втулка, която ляга плътно върху ринга. Тя, заедно с капачката отгоре образуват здрав стегнат пакет и обезпечават необходимото уплътняване от двете страни на мембраната. Долната част на регулатора съдържа клапанното легло с двуседалищния клапан, който е изработен от полимерни материали. Долното лице на клапана затваря връзката на главния резервоар с подмембранното пространство на регулатора, респективно изравнителния резервоар. Горното лице е изпускателно и то затваря изпускателната дюза на мембранния диск, респективно прекъсва връзката на изравнителния резервоар с атмосферата.

3. Реле - вентил; По конструкция, реле вентилът има сходство с разглеждания при кран-машинист Д2. Състои се от мембранен диск с мембрана и кух стержен, който притиска или не клапана за високо налягане, свързващ главния въздухопровод с главния резервоар. Когато кухият стержен е напълно отделен от двуседалищния клапан за високо налягане, то налягането от ГВ ще преминава през него и през кръглите му отвори в долната част ще излиза свободно в атмосферата.

4. Пълнителен орган; Състои се от момбранното бутало К3, разположено в най - долната част на кран-машиниста, дюзата на мембранния диск на реле - вентила, изпускателната дюза, клапана за пълнителен удар и време - резервоара.

5. Изравнително приспособление; Представлява бутон с гумено - метален клапан, при натискането на който се свързва главния въздухопровод с време - резервоара, а от там и с пълнителното бутало К3, което при повишаване на налягането ще повдигне кухия прът на реле - вентила и ще отвори клапана за високо налягане докато наляганията от горната страна на мембраната на реле - вентила не върне буталото в неутрално положение и не затвори клапана. Въздуха от време - резервоара пък бавно ще изтича в атмосферата през изпускателната дюза, като респективно ще се понижава и налягането в ГВ до нормалното. Понижаването ще става сравнително бавно, което позволява при евентуално препълване на влака да се настроят функционните вентили за работа при нормалното налягане без нежелано самозадържане;

Кран-машинистът има шест основни положения както следва:

І - Ударно пълнене: Създава се пълнителен удар с високо налягане като при отворен клапан за ударно пълнене, налягането в ИР се повишава, респективно реле - вентила ще отвори клапана за високо налягане и ще се реализира препълване на ГВ. При прекъсване на пълнителния удар, кран-машиниста автоматично ще възстанови нормалното налягане в ГВ;

ІІ - Пътуване: На това положение, кран-машиниста поддържа зададеното с регулиращата шапка налягане в ГВ и допълва евентуални загуби;

ІІІ - Изолирано: Използва се за проба на плътност;

ІV - Област на степенните задържания и разхлабвания: На това положение могат да се реализират 16 степени на задържане и разхлабване, като налягането в ГВ на първата степен ще спадне с 0,2 bar или в ГВ ще се установи налягане от 4,8 bar, а на всяка следваща степен, налягането ще спада средно с 0,06 bar или на 16-та степен в ГВ ще се установи налягане от 2,7 bar +/-0,05 bar;

V - Заключване: На това положение, кран-машиниста се заключва. Състоянието на елементите в КМ е както при положение ІІІ;

VІ - Екстрено спиране: На това положение клапанът за двойна тяга се затваря, а се отваря клапана за екстрено спиране, който през големи отвори свързва ГВ с атмосферата. Реализира се бързо понижаване на налягането в ГВ до нулева стойност. Това положение се използва за спиране в случай на опасност;

2. НАЙ - ЧЕСТИ ПОВРЕДИ

Тъй като кран-машинистът спада към клапанно - мембранния тип апарати, то и възможните повреди се свеждат до неплътности в лица на клапани, счупване на пружини или нарушаване на характеристиката им в следствие умора на материала, скъсване на гумени уплътнения или мембрани или нарушаване еластичността на последните вследствие стареене. Единствения припасващ се елемент в кран-мчашиниста DAKO BS2 е двуседалищния клапан на регулатора, който както споменахме е изработен от полиестерни материали, за това и износването му е по - бавно в сравнение с познатите ни при КМ Д2 бронзови клапани. Тук ще опиша най - честите повреди с признаците, причините и методите за отстраняването им:

1. При изолиран кран-машинист, налягането в ГВ нараства до зададеното с регулиращия винт;

Възможни причини: Неплътно лице на клапана за двойна тяга

Начин на отстраняване: Отваря се вентилната капачка и се проверява пружината на клапана за двойна тяга. Ако същата е здрава, клапана се изважда от леглото и се проверява челото му за попадане на твърди частици или нарушаване на целостта му. Клапана се почиства и полира с фина шкурка до изравняване на лицето му, след което се монтира;

2. При поставяне на КМ на някое от работните положения, налягането в ГВ бързо нараства до това в ГР;

Възможни причини: Неплътност в лицето на клапана V2 или неплътност в долното лице на двуседалищния клапан на регулатора. Повредата може да се локализира като на изравнителния резервоар се монтира контролен манометър. Ако при даване на КМ на някое от работните положения, налягането в ИР достигне стойността на зададеното чрез регулиращата шапка и не се повишава повече, то повредата е в клапана за високо налягане на реле-вентила. Ако обаче, налягането в ИР бързо нарастне до това в ГР, то следва да се счита, че повредата е в регулатора на налягането и може да се дължи както на неплътно долно лице на клапана V1, то така и на износено или скъсано гумено уплътнение на долната част на регулатора.

Начин на отстраняване: Тази повреда се отстранява само в сервиз!

При неплътен клапан V2 се процедира по следния начин: Снема се капака на реле вентила и се изважда мембранния диск К2. Зегер - ринга, поддържащ вентилното легло на клапана V2 се снема и се изважда леглото заедно с клапана. Проверява се еластичността на пружината на клапана, както и гуменото му чело за наранявания или попаднали нечистотии. При налиние на наранявания на челото на клапана, същият се притрива последователно върху шкурка Р280 и Р600, като притриването става върху равна повърхност с въртеливи движения по шкурката. След като лицето на клапана стане напълно равно, почиства се с техническа салфетка, а вентилното легло с техническа салфетка и нафта и се монтират обратно. Кран-машиниста се изпитва на стенд съгласно инструкцията за ремонт и изпитване на спирачни апарати.

При неплътност в регулатора на налягането: Снемат се последователно водещата и командната втулки, като предварително се демонтират трите клапана - за ударно пълнене, екстрено спиране и двойна тяга. С подходящ инструмент се изважда притискащия ринг на мембраната на регулатора, самата мембрана, долния мембранен ринг и клапанния патрон. Преди да се разглоби патрона, проверява се гуменото уплътнетие на долната му част. Ако същото е с нарушена цялост или приплескано, същото се заменя, почиства се леглото и кран-машиниста се сглобява. Изпитва се на стенд и ако повредата не се прояви, то следва да се смята, че причината е била в гумения уплътнител и по - нататъшен ремонт не е нужен.

Ако повредата се изрази отново, то следва двуседалищния клапан да се замени с нов или притрие с шлайф паста в лицето си до пълно припасване.

3. При поставяне на КМ на положение ІІ "Пътуване", същият работи нормално, но от изпускателния отвор на регулатора се чува пропуск на въздух;

Възможни причини: Неплътно изпускателн лице на двуседалищния клапан на регулатора.

Начин на отстраняване: Повредата се отстранява в сервиз! Разглобява се кран - машиниста по описания по - горе начин и се изважда мембранния диск заедно с патрона с двуседалищния клапан. Посредством специален притир, лицето на мембранния диск се шлифова, след което операцията се повтаря, като горното лице на клапана се припасва с лицето на мембранния диск. Притрива се като на опашката на клапана се направи напречен срез и с помощта на малка отвертка се изпълняват въртеливи движения наляво - надясно. Ефективен метод за контрол на степента на припасване няма, което евентуално би наложило няколко операции сглобяване - разглобяване до пълно отстраняване на пропуска на въздух.

4. При поставяне ръкохватката на КМ на положение ІІІ "Изолирано", налягането в ГВ пада с повече от 0,2 Bar за 60 сек.

Възможна причина: При стедново изпитване, този пад може да се дължи единствено на неплътен клапан за екстрено спиране. Това може да се установи и слухово - от тръбата за атмосферата ще се чува изпускане на въздух.

Начин на отстраняване: Клапана се снема, проверява се пружината му за счупване или намалена еластичност в следствие умора на материала, а клапанното лице се проверява за попадане на нечистотии и твърди частици. Лицето се притрива с фина шкурка до възстановяване целостта му, след което клапана се монтира. Ако повредата не се отстрани и се долавя слабо изпускане на въздух от изпускателния отвор на регулатора, то причината е в износено гумено уплътнение на стержените на клапаните за екстрено спиране и/или двойна тяга. Проверяват се уплътненията и при нужда се заменят с нови. Кран-машиниста се изпитва на стенд!

ПРИЛОЖЕНИЯ

Изображение
фиг.2 Кран-машинист на положение ІІІ "Изолирано"

Изображение
фиг. 3 Зареждане на ГВ(кран - машинист на положение ІІ "Пътуване")

Изображение
фиг. 4 Кран-машинист на положение ІІ "Пътуване"(зареден ГВ)

Изображение
фиг.4 Спиране(поставен КМ на положение ІV "Област на степенните задържания и разхлабвания")
64.19

Обратно към “ТЕХНИЧЕСКА КОНСУЛТАЦИЯ | Technical Consultation”

Информация