Дизелов локомотив серия 04 - общо описание
Публикувано на: Пон Мар 16, 2009 11:05 pm
Дизеловите локомотиви 04-00 са производство на фирмата "Симеринг-Грац-Паукер" - Виена. У нас са направени две последователни доставки - първата от 1963г. и втората от 1965г.
Общ вид на локомотива на следния линк http://media.snimka.bg/2422/011099902-big.jpg
Дизеловите локомотиви серия 04-00 са четирисони с кош вагонен тип. Кошът на локомотива е разделен на три помещения - две командни кабини и машинно отделение. На страничните стени на коша има прозорци и отвори, през които се засмуква въздух за двигателите и радиаторите. Отворите, през които се засмуква въздух, се отварят и затварят чрез жалузи. Половината от тях се командват автоматично посредством хидростатично задвижване, а другата половина - ръчно. Отворите на покрива, през които вентилаторите изтласкват загретия въздух от радиаторите, също се отварят и затварят автоматично чрез хидростатично задвижване жалузи. Над двигателите на покрива на коша се намират и вентилационните жалузи, които се задействат ръчно. За изваждане на възлите и агрегатите от коша, покривът на машинното помещение има три подвижни капака. Двете командни кабини са напълно еднакви. Едната от тях, означена като първа, е главна и в нея на задната преградна стена е разположен шкафът на електрическата командна апаратура. Във всяка командна кабина отдясно по посока на движението е разположен команден пулт, на който са монтирани уредите и апаратите, необходими за управление и контрол на работата на локомотива. Горната половина на командните кабини както отпред, така и отстрани е остъклена със предпазно стъкло. Отоплението на кабините и затоплянето на челните стъкла срещу замръзване става с топъл въздух, подаван от топловъздушен апарат. Лятно време той работи като вентилатор.
Теглично-отбивачните съоръжения на локомотива са тип "Юрдинген" с триещи пръстени. Буферите са за максимално натоварване 350 kN, винтовият спряг е за максимално натоварване 850 kN, куката е за 1000 kN, а тегличният апарат - около 465 kN.
Натоварването от коша и главната рама се предава на две двуосни талиги посредством елементите на първата степен на ресорното окачване. Предаването на натоварването от рамата на талигата на колоосите става посредством елементите на втората степен на ресорното окачване.
За предаване на теглителната сила от талигите на главната рама са предвидени хоризонтални силови връзки, които от едната страна са свързани чрез метало-гумени втулки (сайлентблокове) с конзолите на главната рама, а от другата страна - също с метало-гумени втулки, които са свързани с напречната греда на талигата. Талигите на локомотивите са двуосни, безчелюстни и са взаимозаменяеми. Буксите са безчелюстни и са свързани с талиговата рама чрез метало-гумени съединения и хоризонтален и диагонален прът (ленкерна щанга).
Върху рамата на талигата са монтирани пясъчната инсталация, системата за мазане на ребордите, спирачните цилиндри и механичната част на въздушната и ръчната спирачка.
Дизеловите локомотиви серия 04-00 имат по две машинни групи, всяка от които задвижва колоосите на намиращата се под нея талига. Всяка машинна група се състои от един дизелов двигател, който посредством хидравлична предавателна система и колоосни редуктори задвижва двете колооси на талигата.
Дизеловият двигател тип T12b е четиритактов, дванадесет цилиндров, V-образен, предкамерен със свръхпълнене и мощност 810 kW (1100hp) при честота на въртене на коляновия вал 1250 об/min. Турбокомпресорът за свръхпълене е тип VTR 250 и е производство на "Браун-Бовери" - Швейцария.
Разходът на гориво на дизеловия двигател при пълно натоварване е 228 g/kWh, а на масло 2,7 g/kW.h .
Хидропредавателните кутии са тип "Фойт" L 217 Uz и са с два хидротрансформатора и един хидросъединител. Предаването на мощността от хидропредавателната кутия на входящия вал на ходообръщателя - тип NW 320 1,5 ya, става чрез неподвижен зъбен съединител. Груповите колоосни редуктори са тип A 50 SK (на първа и четвърта колоос) а индивидуалните - A 50 K (на втора и трета колоос).
Охладителната система на локомотива се състои от две групи - по една за всяка двигателна група. Вентилаторът, задвижван по хидростатичен път, засмуква въздух за охладителната система през жалузите на страничните стени на коша и след като го подаде в охладителните елементи, го изтласква през покривните жалузи в атмосферата. Цялата охладителна група е монтирана посредством метало-гумени тампони към покрива на коша.
Необходимото количество сгъстен въздух за спирачната система и управлението на локомотива се осигурява от два компресора тип Кнор - W 450/150, задвижването на които става по хидростатичен път от дизеловите двигатели. Всеки компресор има производителност 2820 кубически дециметра за минута при честота на въртене на вала 1225 оборота за минута.
Локомотивте са снабдени с автоматична и допълнителна въздушна спирачка тип Кнор. Кран-машинистите за автоматичната спирачка са D 2 b, а на допълнителната (директната) 22е за първа доставка и St-1 за локомотивите втора доставка. Във всяка командна кабина е монтирана и ръчна спирачка, която действа само на външната колоос на съответната талига.
За отопление на пътническите влакове на локомотивите е монтиран един автоматичен котел "Клайтон" Ro 1650 с паропроизводителност 750 kg/h.
Управлението на дизеловите локомотиви е електропневматично. Пневматичната част от системата за управление работи 5,5 bar, а електрическата част с напрежение 110 V. Командната система на локомотива е така устроена, че от всяка командна кабина може да се управлява поотделно само първата двигателна група, само втората двигателна група или и двете заедно. Дизеловите двигатели серия 04-00 могат да работят по система "много единици" до два локомотива.
Локомотивите били съоръжени с регистриращи скоростомери "Дойта" тип ER 5 (за първа доставка) и ER 6 (за втора доставка), работещи с метализирана лента. Освен това във всяка командна кабина са поставени по два нерегистриращи скоростомера "Дойта" - по един за всяка талига, контролиращи буксуването. Регистриращите скоростомери на локомотивите серия 04-00 са подменени с "Хаслер" тип RT 9.
Тези локомотиви са снабдени с инсталация за мазане на ребордите с масло тип "Фридман". Пясъчната инсталация е пневматична и има 8 броя пясъчни бункери, разположени върху двете талиги. Локомотивите са снабдени с устройство за бдителност тип "Дойта" - активен тип.
Акумулаторната батерия за локомотива е тип "Берен" 6 Gi285 с капацитет 300 Ah и напрежение 110 V. Пусковият електродвигател е тип "Бош" с мощност 18,5 kW. Зареждащият генератор е тип "AEG" с мощност 4,5 kW и напрежение 110 V.
Теглителната характеристика на локомотиви серия 04-00 можете да видите на следния линк http://media.snimka.bg/2422/011099904-big.jpg
Пултът за управление можете да видите на този линк http://media.snimka.bg/2422/011099903-big.jpg
По-важни технически данни за локомотиви серия 04-00
1. Завод-производител
"Симеринг-Грац-Паукер" - Виена, Австрия.
2. Размери
2.1 Междурелсие
1435 mm
2.2 Колоосна формула
2-2
2.3 Диаметър на бандажите
-нови 1000 mm
-минимално допустимо износване 920 mm
2.4 Дължина
-първа доставка 18240 mm
-втора доставка 18234 mm
2.5 Ширина
-първа доставка 2950 mm
-втора доставка 2957 mm
2.6 Височина
-първа доставка 4230 mm
-втора доставка 4266 mm
2.7 База на талигата
2700 mm
2.8 Разстояние между средите на талигите
11 000 mm
3. Мощност, теглителна сила и скорост
3.1 Мощност
2х810 kW
3.2 Теглителна сила при потегляне
-първа доставка 267,5 kN
-втора доставка 275,5 KN
3.3 Минимална продължителна скорост
19,6 km/h
3.4 Продължителна теглителна сила
197 kN
3.5 Часова теглителна сила
-
3.6 Скорост при часова теглителна сила
-
3.7 Конструктивна скорост
120 km/h
3.8 Минимален радиус на вписване
100 m
3.9 Дизелов двигател
T12b
3.10 Предавателна система
хидравлична
4. Сцепна маса
81 120 kg
===============================================
Литературен източник - Механична част и спомагателни системи на дизеловите локомотиви
Издателство "Техника"
Автори
Инж. Братован И. Йорданов
Инж. Димитър П. Йовчев
Общ вид на локомотива на следния линк http://media.snimka.bg/2422/011099902-big.jpg
Дизеловите локомотиви серия 04-00 са четирисони с кош вагонен тип. Кошът на локомотива е разделен на три помещения - две командни кабини и машинно отделение. На страничните стени на коша има прозорци и отвори, през които се засмуква въздух за двигателите и радиаторите. Отворите, през които се засмуква въздух, се отварят и затварят чрез жалузи. Половината от тях се командват автоматично посредством хидростатично задвижване, а другата половина - ръчно. Отворите на покрива, през които вентилаторите изтласкват загретия въздух от радиаторите, също се отварят и затварят автоматично чрез хидростатично задвижване жалузи. Над двигателите на покрива на коша се намират и вентилационните жалузи, които се задействат ръчно. За изваждане на възлите и агрегатите от коша, покривът на машинното помещение има три подвижни капака. Двете командни кабини са напълно еднакви. Едната от тях, означена като първа, е главна и в нея на задната преградна стена е разположен шкафът на електрическата командна апаратура. Във всяка командна кабина отдясно по посока на движението е разположен команден пулт, на който са монтирани уредите и апаратите, необходими за управление и контрол на работата на локомотива. Горната половина на командните кабини както отпред, така и отстрани е остъклена със предпазно стъкло. Отоплението на кабините и затоплянето на челните стъкла срещу замръзване става с топъл въздух, подаван от топловъздушен апарат. Лятно време той работи като вентилатор.
Теглично-отбивачните съоръжения на локомотива са тип "Юрдинген" с триещи пръстени. Буферите са за максимално натоварване 350 kN, винтовият спряг е за максимално натоварване 850 kN, куката е за 1000 kN, а тегличният апарат - около 465 kN.
Натоварването от коша и главната рама се предава на две двуосни талиги посредством елементите на първата степен на ресорното окачване. Предаването на натоварването от рамата на талигата на колоосите става посредством елементите на втората степен на ресорното окачване.
За предаване на теглителната сила от талигите на главната рама са предвидени хоризонтални силови връзки, които от едната страна са свързани чрез метало-гумени втулки (сайлентблокове) с конзолите на главната рама, а от другата страна - също с метало-гумени втулки, които са свързани с напречната греда на талигата. Талигите на локомотивите са двуосни, безчелюстни и са взаимозаменяеми. Буксите са безчелюстни и са свързани с талиговата рама чрез метало-гумени съединения и хоризонтален и диагонален прът (ленкерна щанга).
Върху рамата на талигата са монтирани пясъчната инсталация, системата за мазане на ребордите, спирачните цилиндри и механичната част на въздушната и ръчната спирачка.
Дизеловите локомотиви серия 04-00 имат по две машинни групи, всяка от които задвижва колоосите на намиращата се под нея талига. Всяка машинна група се състои от един дизелов двигател, който посредством хидравлична предавателна система и колоосни редуктори задвижва двете колооси на талигата.
Дизеловият двигател тип T12b е четиритактов, дванадесет цилиндров, V-образен, предкамерен със свръхпълнене и мощност 810 kW (1100hp) при честота на въртене на коляновия вал 1250 об/min. Турбокомпресорът за свръхпълене е тип VTR 250 и е производство на "Браун-Бовери" - Швейцария.
Разходът на гориво на дизеловия двигател при пълно натоварване е 228 g/kWh, а на масло 2,7 g/kW.h .
Хидропредавателните кутии са тип "Фойт" L 217 Uz и са с два хидротрансформатора и един хидросъединител. Предаването на мощността от хидропредавателната кутия на входящия вал на ходообръщателя - тип NW 320 1,5 ya, става чрез неподвижен зъбен съединител. Груповите колоосни редуктори са тип A 50 SK (на първа и четвърта колоос) а индивидуалните - A 50 K (на втора и трета колоос).
Охладителната система на локомотива се състои от две групи - по една за всяка двигателна група. Вентилаторът, задвижван по хидростатичен път, засмуква въздух за охладителната система през жалузите на страничните стени на коша и след като го подаде в охладителните елементи, го изтласква през покривните жалузи в атмосферата. Цялата охладителна група е монтирана посредством метало-гумени тампони към покрива на коша.
Необходимото количество сгъстен въздух за спирачната система и управлението на локомотива се осигурява от два компресора тип Кнор - W 450/150, задвижването на които става по хидростатичен път от дизеловите двигатели. Всеки компресор има производителност 2820 кубически дециметра за минута при честота на въртене на вала 1225 оборота за минута.
Локомотивте са снабдени с автоматична и допълнителна въздушна спирачка тип Кнор. Кран-машинистите за автоматичната спирачка са D 2 b, а на допълнителната (директната) 22е за първа доставка и St-1 за локомотивите втора доставка. Във всяка командна кабина е монтирана и ръчна спирачка, която действа само на външната колоос на съответната талига.
За отопление на пътническите влакове на локомотивите е монтиран един автоматичен котел "Клайтон" Ro 1650 с паропроизводителност 750 kg/h.
Управлението на дизеловите локомотиви е електропневматично. Пневматичната част от системата за управление работи 5,5 bar, а електрическата част с напрежение 110 V. Командната система на локомотива е така устроена, че от всяка командна кабина може да се управлява поотделно само първата двигателна група, само втората двигателна група или и двете заедно. Дизеловите двигатели серия 04-00 могат да работят по система "много единици" до два локомотива.
Локомотивите били съоръжени с регистриращи скоростомери "Дойта" тип ER 5 (за първа доставка) и ER 6 (за втора доставка), работещи с метализирана лента. Освен това във всяка командна кабина са поставени по два нерегистриращи скоростомера "Дойта" - по един за всяка талига, контролиращи буксуването. Регистриращите скоростомери на локомотивите серия 04-00 са подменени с "Хаслер" тип RT 9.
Тези локомотиви са снабдени с инсталация за мазане на ребордите с масло тип "Фридман". Пясъчната инсталация е пневматична и има 8 броя пясъчни бункери, разположени върху двете талиги. Локомотивите са снабдени с устройство за бдителност тип "Дойта" - активен тип.
Акумулаторната батерия за локомотива е тип "Берен" 6 Gi285 с капацитет 300 Ah и напрежение 110 V. Пусковият електродвигател е тип "Бош" с мощност 18,5 kW. Зареждащият генератор е тип "AEG" с мощност 4,5 kW и напрежение 110 V.
Теглителната характеристика на локомотиви серия 04-00 можете да видите на следния линк http://media.snimka.bg/2422/011099904-big.jpg
Пултът за управление можете да видите на този линк http://media.snimka.bg/2422/011099903-big.jpg
По-важни технически данни за локомотиви серия 04-00
1. Завод-производител
"Симеринг-Грац-Паукер" - Виена, Австрия.
2. Размери
2.1 Междурелсие
1435 mm
2.2 Колоосна формула
2-2
2.3 Диаметър на бандажите
-нови 1000 mm
-минимално допустимо износване 920 mm
2.4 Дължина
-първа доставка 18240 mm
-втора доставка 18234 mm
2.5 Ширина
-първа доставка 2950 mm
-втора доставка 2957 mm
2.6 Височина
-първа доставка 4230 mm
-втора доставка 4266 mm
2.7 База на талигата
2700 mm
2.8 Разстояние между средите на талигите
11 000 mm
3. Мощност, теглителна сила и скорост
3.1 Мощност
2х810 kW
3.2 Теглителна сила при потегляне
-първа доставка 267,5 kN
-втора доставка 275,5 KN
3.3 Минимална продължителна скорост
19,6 km/h
3.4 Продължителна теглителна сила
197 kN
3.5 Часова теглителна сила
-
3.6 Скорост при часова теглителна сила
-
3.7 Конструктивна скорост
120 km/h
3.8 Минимален радиус на вписване
100 m
3.9 Дизелов двигател
T12b
3.10 Предавателна система
хидравлична
4. Сцепна маса
81 120 kg
===============================================
Литературен източник - Механична част и спомагателни системи на дизеловите локомотиви
Издателство "Техника"
Автори
Инж. Братован И. Йорданов
Инж. Димитър П. Йовчев