Електрическите мотриси на фирмата СИМЕНС са предназначени за крайградски превози на къси и средни разстояния, оборудвани са с приспособления за качване на трудно подвижни лица и нисък под, както и санитарен възел с възможност за обслужване на ТПЛ. Влаковете са три и четири вагонни, като всеки вагон се състои от средна нископодова част и две части, до които се достига по стъпала. В гарните части са разположени седящи места по схемата 2+2, а в нископодовата част има и падащи седалки - клапи, разположени надлъжно срещу санитарния възел. Задвижването на ЕМВ става от трифазни асинхронни тягови двигатели с индивидуално предаване на тяговото осилие. Задвижващите талиги са крайните по посока на движението от всяка страна на влака и са означени като МТ1 и МТ2. Всяка моторна талига има по два тягови двигатела, окачени опорно - раменно на талиговата рама, които предават тяговото усилие на индивидуален колоосен редуктор, окачен от едната страна чрез реактивна щанга към талигата, а от другата страна лагеруван на колооста. Недвигателните талиги са изпълнени като "Якобс" тип, носещи върху рамата си два съседни вагона. За целта, централното им окачване е дублирано, а талиговата рама е с удължена база.
Захранването на ЕМВ от контактната мрежа с напрежение 25 kV 50Hz се извършва от един асиметричен пантограф тип SBS-2T, производство на SIEMENS. Пантографа е оборудван със система за аварийно спускане при повреда по графитния плъзгач, която при нужда или ремонтни работи се изолира пневматично чрез два въздушни крана на рамата на пантографа. Включването и изключването на силовата верига 25kV 50Hz се извършва от главен вакуумен прекъсвач, обединен конструктивно с покривен заземител. Прекъсвачът е предвиден за цикъл от 100 000 процеса изключване - включване при нормален ток и до 10 000 при ток на късо съединение. Понижаването на напрежението за собствени и тягови нужди се извършва от главен трансформатор с маслено охлаждане, предвиден за монтаж под рамата на вагона. На един ЕМВ се монтира само един трансформатор. Преобразуването на напрежението за спомагателни и тягови нужди се извършва от инвертори, изградени на базата на IGBT, монтирани под рамата на вагона и охлаждани хидравлично. Системата за управление е изградена на базата на микропроцесорното управление с цифрови връзки. Интерфейсът за управление на машиниста е пулт за управление, на който са монтирани най - важните елементи от системите за управление, контрол и наблюдение на работните процеси, както и един TFT дисплей, на който се визуализират различни менюта на диагностика, наблюдение и се извършват определен брой операции с управляващата влака система. Посредством функционалните бутони отстрани на дисплея и направляващите менюта могат да се извършват: включване/изключване на осветлението на салоните, регулиране и включване/изключване на климатичната инсталация в салоните, отмяна сигнал повреда WC, както и да се контролира поотделно изправността на различни възли на влака. Управлението на влака се извършва чрез лост "Движение - Спиране", монтиран отдясно на пулта и предоставящ възможност за плавно регулиране на тяговата и спирачната сила. ЕМВ 30/31 имат и система за поддържане на зададена от машиниста скорост, която се активира чрез избиране на менюто Vрегулатор от дисплея и активирането му. Задаването на скорост се извършва с ключ, монтиран на пулта за управление. Системите за защита са интегрирани в микропроцесорното управление и влиаят върху изключването на ГВП и/или блокирането на вдигане на пантографа. На ЕМВ 30/31 е предвидена възможност за монтиране на система за автоматична локомотивна сигнализация по системата ETCS от различните нива според желанието на клиента. В България към този момент такава система не е монтирана.
За петте месеца експлоатация на новите високотехнологични влакове се наблюдава значителна нестабилност в работата на климатичните инсталации, системите за управление на WC възлите, спомагателните вериги, както и в прекалено сложната защитна система, която често безпричинно блокира вдигането на пантографа. В общи линии работата на ЕМВ е задоволителна, но би могло и е редно да се помисли за повишаване експлоатационната надеждност на слабите възли най - вече със средствата на превенцията и по - висококачествен технически контрол от страна на експлоатационния и ремонтния персонал.
ЕМВ 30-001/002 и 003/004 при подготовка за демонстрационното пътуване на 25.01.2008 г.

ЕМВ 30-003/004 в първите дни на експлоатация - на влак за гара Перник

Пътнически салон в ЕМВ серия 30

ЕМВ 30 - на път

ЕМВ 31-009/010 пулт за управление

_____________________________________
Автор и фотограф: Марио Евстатиев