30 години електрически локомотиви серия 44
Инж. Димитър ДЕЯНОВ
Това е най-масовата серия електрически влакови локомотиви, които се намират в експлоатация понастоящем. Доставяни са от 1975 до 1980 г., като продължение на базисната серия 43. Отличават се от нея по монтираната реостатна спирачка с мощност 2990 kW (първите електрически локомотиви в БДЖ с реостатна спирачка), асиметрични пантографи, благодарение на които на покрива има място за надградени отвори, служещи за изхвърляне на топлия въздух от охлаждането на спирачните съпротивления, принципно нова ходова част с талиги за конструктивна скорост 180 km\h, изпитани и прилагани за локомотивите на CSD и др.
Въпреки че на практика локомотивите серия 44 (първоначално 43р-57 до 43р-145) са отработили нормативно приетите амортизационни срокове, те продължават да се използват интензивно и са едни от най-издръжливите и работоспособни машини в локомотивния парк на БДЖ. Това се потвърждава и от факта, че от общо доставени 89 единици, след 30 години в експлоатация са останали 80, или 90 % от първоначалния брой. Безвъзвратните загуби на серията се дължат в повечето случаи на човешки грешки. Някои от тях са: катастрофата в гара Огняново на 9 май 1989 г., след която е бракуван локомотив 44077.6, челен удар в междугарието Своге - Церово на 43р-86 до 06-120, след който е бракуван електрическият локомотив, катастрофата при гара Ресен на 13 юни 1991 г. - бракуван локомотив 44116.2, катастрофата на 2 януари 1989 г. в гара Михалци-Стамболово с влак № 230 - бракуван локомотив 44119.6, изпуснат влак № 40612 от гара Кръстец и напълно разрушен локомотив 43р-122, удар между локомотивите 43р-124 до 43р-129 на 16 декември 1981 г. в междугарието Комунари - Дългопол, вследствие на който са бракувани двата локомотива и др. Интересен е случаят с локомотив 43р-59, опожарен и бракуван през 1983 г., който обаче е възстановен на следващата година в депо Бургас. Излиза с юбилеен № 43-1945, а от 1992 г. преномериран на 43310.2 и понастоящем продължава да работи*. А локомотив 44064.4, който на 6 октомври 1988 г. катастрофира на стрелка № 1 в гара Одърне, поради неправилно подготвен маршрут за транзитното преминаване на Е 208, е бракуван на 24 март 1989 г. и възстановен в депо Подуяне, като са използвани агрегати и части от бракувания локомотив 44077.6 и излиза с юбилеен № 44 045**. Експлоатационният му номер 44064.4 е възстановен през 1990 г.
На един локомотив от серията 44140.2 са сменени колоосните редуктори с такива за максимална скорост 110 km/h и съгласно презумпцията, заложена при разделянето на локомотивите 43р в две серии (44 и 45), преминава в серията 45 с експлоатационен № 45140.1.
Изпратените за модернизация в заводите на Кончар-Хърватия два локомотива: 44 104.8 и 44 145.1 се връщат в експлоатация през май 2004 г. с нова разцветка (синьо-жълта) и номера 44304.4 и 44345.7, но само месец по-късно е решено модернизираните локомотиви да заемат началните свободни номера в серията 44, поради което са преномерирани съответно на 44 001.6 и 44002.4.
Локомотивите от серията 44 продължават да бъдат важна съставна част от локомотивния парк на БДЖ. Те са пример, който показва, че при добро поддържане и обслужване можем да разчитаме на значително по-продължителен експлоатационен живот от предвидените амортизационни срокове за подвижния железопътен състав.

Мнения: 2515
Регистриран на: Вто Фев 07, 2006 4:48 pm
ето нещо интересно. в последният абзац е написана една истина. лок 44 мога да изкарат още дълго време.


Администратор
Здравей, Приятелю 45 200!
Много съм радостен, че избра именно форумът за електрически локомотиви, който е единствения специализиран в тази област.
Относно локомотив 44 061.0 мога да ти кажа, че същият е в локомотивно депо Стара Загора и очаква капитален ремонт. Снимка на машината нямам, освен тази, която е заснета от Цветан Калудов, по времето, когато локомотивът е бил все още на депо София. След като е предаден на депо Стара Загора, локомотивът обслужва влакове по тамошните тракционни рамена, до момента, до който не е спрян за капитален ремонт. Става източник на резервни части за другите локомотиви, което значително влошава състоянието му. По настоящем машината е вкарана в ел. цеха на депото и са започнали ремонта, но сега части от де ще вземат не знам. Аз лично много ще се радвам ако стегнат машината, но времето ще покаже.
Много съм радостен, че избра именно форумът за електрически локомотиви, който е единствения специализиран в тази област.
Относно локомотив 44 061.0 мога да ти кажа, че същият е в локомотивно депо Стара Загора и очаква капитален ремонт. Снимка на машината нямам, освен тази, която е заснета от Цветан Калудов, по времето, когато локомотивът е бил все още на депо София. След като е предаден на депо Стара Загора, локомотивът обслужва влакове по тамошните тракционни рамена, до момента, до който не е спрян за капитален ремонт. Става източник на резервни части за другите локомотиви, което значително влошава състоянието му. По настоящем машината е вкарана в ел. цеха на депото и са започнали ремонта, но сега части от де ще вземат не знам. Аз лично много ще се радвам ако стегнат машината, но времето ще покаже.
64.19
Мнения: 1658
Регистриран на: Съб Фев 18, 2006 11:52 am

Администратор
Капиталният ремонт представлява пълно разглобяване на локомотива, демонтаж на всички тръбопроводи и кабелаж, замяна на определени възли с нови и отремонтиране на други в най - пълен обем. На капитален ремонт се разглобяват всички апарати и агрегати и по тях се заменят основните възли с нови. Кошът на локомотива се почиства от ръжда и стара боя и се боядисва с лак с трайност 5 - 10 години. На капитален ремонт се заменят пружините, амортисьорите и по - отговорните възли от механичната част. Изцяло се сменя кабелажа на локомотива, трансформаторът се изпраща в завод, където се импрегнират намотките му и се извършва замяна на основните изолатори. Като цяло капиталният ремонт е най - голям по обем от плановите ремонти на локомотивите и най - отговорен като работа и очмаквани резултати.hellrow написа:Какво включва капиталния ремонт?
64.19
Мнения: 1658
Регистриран на: Съб Фев 18, 2006 11:52 am

Администратор
Ето някои фрапиращи снимки от остатъците на 44 142.8, която седи в ЕЛ. цеха на депо Пд.
Това е пулта
Това също е част от пулта
Това е централният панел на пулта
Поглед върху целия пулт
Това е машинното помещение
Локомотивът е бил даден за КР в ЖПЗ - София. След като завода е обявен във фалит, машината се връща в Подуяне и вече 5-та година чака съдбата си. По неофициална информация може да се "уреди" да замина на заводски ремонт в Чехия, където да бъде възстановена до заводските схеми и чертежи с нови части, възли и агрегати. Други говорят, че "Кончар" има апетити към нея за модернизация. Кое от двете ще се случи се очаква да видиме...
Това е пулта
Това също е част от пулта
Това е централният панел на пулта
Поглед върху целия пулт
Това е машинното помещение
Локомотивът е бил даден за КР в ЖПЗ - София. След като завода е обявен във фалит, машината се връща в Подуяне и вече 5-та година чака съдбата си. По неофициална информация може да се "уреди" да замина на заводски ремонт в Чехия, където да бъде възстановена до заводските схеми и чертежи с нови части, възли и агрегати. Други говорят, че "Кончар" има апетити към нея за модернизация. Кое от двете ще се случи се очаква да видиме...
Последно промяна от Mario Evstatiev на Вто Сеп 30, 2008 10:05 am, променено общо 1 път.
64.19

Администратор
Мнения: 1658
Регистриран на: Съб Фев 18, 2006 11:52 am
Тази бегачка не заслужава подобна съдба! 

Последно промяна от 42 072.9 на Вто Дек 27, 2011 3:14 pm, променено общо 1 път.

Администратор
Какво ще кажете за това:


64.19

Администратор
Да, много други машини са в подобно незавидно състояние, но никой не го интересува. Някой мизерник преди време овърша медните силови шини на 44 079 и на 45 151. После сума време един стар майстор в депото правеше шините на 45 151, която беше гарирана в "Кончар" за да се охранява. На 44 079 не се знае въобще дали някога ще и се прави нещо, тъй като в момента и тя е в списъка на трупните донори, към който се присъединиха и 44 143 и 61 001.
64.19

Администратор
Информация
Модератори