До Будапеща/Виена и обратно + малоумията на БДЖ
Публикувано на: Сря Сеп 24, 2008 5:26 pm
В началото на този месец отидохме с приятелката ми на самостоятелна, без туристическа агенция, екскурзия до Будапеща и Виена. На отиване пътувахме със самолет на унгарската авиокомпания Уиз Еър, с редовен полет Бургас-Будапеща. В същност и връщането трябваше да е със самолет, но полетът беше в много неудобно време и се опря до влака. Разбира се, пътуването с обикновен, некачествен, ежедневно закъсняващ с по 3-4 часа международен пишман-бърз влак 462 беше равносилно на самоубийство. Та тръгнахме рано-сутринта от Сливен с кола за Бургас, понеже беше абсурд да се разчита на връзката 3637-8627. Самолетът беше чисто нов, поне няколко класи над експлоатираните в България Еър, с кожени кресла и телевизионни екрани в облегалките, чрез които се прожектираше филм, но субтитрите бяха само на унгарски. След около едночасов полет кацнахме на старото летище в Будапеща, което наскоро е модернизирано и изглежда безупречно. След няма 10 минути взехме пътнически влак за града - на летището спират абсолютно всички преминаващи влакове, в това число и Интер-сити, но за тях задължително се плаща фиксирана добавка, независимо от това, че се ползват дефакто във вътрешноградска зона. При всички положения след максимум 20 минути ще дойде пътнически или бърз влак, така че не си струва човек да се набутва. Влакът, който взехме, се теглеше от модернизиран електрически локомотив V43 и изглеждаше ето така:
http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car ... hv1_SU.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car ... hv_int.jpg
След около половин час бяхме в града. Градският транспорт на Будапеща е денонощен, изключително точен, редовен, трамваите и тролейбусите се поддържат в безупречно състояние. Имах възможността много пъти да се возя в 6-секцианен трамвай Комбино на Сименс, в който периодично по радиоуредбата на унгарски и на английски се приканват пътниците да не отварят прозорците, тъй като работи климатик.
Няколко думи за превозните условия на унгарските железници. Цената за пътнически (няма такива влакове за разстояния над 100 километра) и бърз влак е една и съща. Бързите влакове са малко, тъй като между Будапеща и големите градове, като Дебрецен, Сегед, Мишколц и до някои туристически малки романтични градчета пътуват на всеки два часа интер-сити влакове, които са с климатизирани вагони и задължително има ресторант. Вагоните обикновено са безкупейни, производство на немската фирма DWA в края на 90те години, но най-големият късмет е да се случи вагон от произведените в Испания (CAF), чийто интериор е тапициран с мокет, наподобяващ унгарски фолклорни мотиви. Има и модернизирани вагони, идентични на нашата серия 63, но с няколко пъти по-удобни седалки, накланящи се и с подлакътник и от двете страни, и отделна облегалка за главата. Кенефите са затворен тип, вратите също са доста по-съвременна конструкция. Задължително е налице вагон-ресторант.За интер-сити, независимо от разстоянието, се заплаща към цената за пътнически/бърз влак около 2.50 евро, която включва и задължителното запазено място. Билетите не се издават за точно определен влак, а важат за всички такива в рамките на деня (с уговорката за доплащане за Интер-сити). При проверката кондукторът просто закръгля датата на пътуване с химикалка. За отиване и връщане има 20 % намаление, като не се правят заверки-също се отбелязва от кондуктора. Така не е възможно с даден билет да се пътува втори път....А у нас какво-билетът важи само за един влак и ако се качиш на друг, независимо че е от същата и по-ниска категория, все едно си без билет и са вероятни разправии с кондуктора. Да не говорим какво става, ако не си си заверил билета на връщане. Простотия до шия.......Пушенето във влаковете е забранено. В първа класа не си струва да се пътува, понеже билетът е 50 % по-скъп, а единствената разлика, видях с очите си, е в малко по-шарената тапицерия на седалките.
http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car ... hv1_SU.jpg
http://www.railfaneurope.net/pix/hu/car ... hv_int.jpg
След около половин час бяхме в града. Градският транспорт на Будапеща е денонощен, изключително точен, редовен, трамваите и тролейбусите се поддържат в безупречно състояние. Имах възможността много пъти да се возя в 6-секцианен трамвай Комбино на Сименс, в който периодично по радиоуредбата на унгарски и на английски се приканват пътниците да не отварят прозорците, тъй като работи климатик.
Няколко думи за превозните условия на унгарските железници. Цената за пътнически (няма такива влакове за разстояния над 100 километра) и бърз влак е една и съща. Бързите влакове са малко, тъй като между Будапеща и големите градове, като Дебрецен, Сегед, Мишколц и до някои туристически малки романтични градчета пътуват на всеки два часа интер-сити влакове, които са с климатизирани вагони и задължително има ресторант. Вагоните обикновено са безкупейни, производство на немската фирма DWA в края на 90те години, но най-големият късмет е да се случи вагон от произведените в Испания (CAF), чийто интериор е тапициран с мокет, наподобяващ унгарски фолклорни мотиви. Има и модернизирани вагони, идентични на нашата серия 63, но с няколко пъти по-удобни седалки, накланящи се и с подлакътник и от двете страни, и отделна облегалка за главата. Кенефите са затворен тип, вратите също са доста по-съвременна конструкция. Задължително е налице вагон-ресторант.За интер-сити, независимо от разстоянието, се заплаща към цената за пътнически/бърз влак около 2.50 евро, която включва и задължителното запазено място. Билетите не се издават за точно определен влак, а важат за всички такива в рамките на деня (с уговорката за доплащане за Интер-сити). При проверката кондукторът просто закръгля датата на пътуване с химикалка. За отиване и връщане има 20 % намаление, като не се правят заверки-също се отбелязва от кондуктора. Така не е възможно с даден билет да се пътува втори път....А у нас какво-билетът важи само за един влак и ако се качиш на друг, независимо че е от същата и по-ниска категория, все едно си без билет и са вероятни разправии с кондуктора. Да не говорим какво става, ако не си си заверил билета на връщане. Простотия до шия.......Пушенето във влаковете е забранено. В първа класа не си струва да се пътува, понеже билетът е 50 % по-скъп, а единствената разлика, видях с очите си, е в малко по-шарената тапицерия на седалките.