Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Марио Евстатиев, София 2008

Локомотивите серия 46 са със степенно регулиране на напрежението, подавано на ТД. Регулирането се извършва посредством автотрансформаторна намотка(схема 1), чиито изводи се комутират от Автотрансформаторния Превключвател(АТП).

Конструкцията на АТП е следната(фиг.1, 2 и 2.1): На казана на главния трансформатор е заварен цилиндричен казан, в който се помества дисковият избирач на степените 7. На горната си част, избирачът има високоволтов извод с проходен изолатор. Към казана е заварена и рамата на превключвателя, която носи горната предавателна кутия 2 и долната предавателна кутия 3. Контакторният блок 6 е укрепен двустранно към рамата на АТП и към казана на трансформатора.

Задвижването на АТП(фиг. 2 и 2.1) се извършва от постояннотоков електродвигател 1, който предава въртящият момент към горната предавателна кутия 2 посредством съединител, изпълнен с болтове и щифт. Съединителят между сервомотора и горната предавателна кутия по конструкция представлява челно съединена шайба, която към оста на мотора и тази на преводната кутия е захваната със щифт. Двете чела на шайбите се съединяват посредством болтове и гумен елемент.

Горната предавателна кутия 2 служи за пренасяне на въртящия момент от електродвигателя към всички подвижни части на АТП. Предаването се извършва посредством система от цилиндрични и конични зъбни колела, които са така зацепени, че всички възли на превключвателя да работят в пълен синхрон. От горната предавателна кутия излиза и главният вал 4(фиг.2 и 2.1), който задвижва конкакторите от контакторния блок и помощните контакти Т3.2a – h. Помощният вал с помощните контакти Т3.3a – v получава въртящ момент от горната предавателна кутия посредством цилиндрична зъбна предавка. На външния край на главния вал 4 е закрепео и гнездото за ръкохватката за ръчно задвижване на АТП 15. Тази ръкохватка в нормални работни условия е извадена и закрепена на стойка върху решетката на трансформатора от страната на първи коридор(над помощния компресор).

Долната предавателна кутия 3(фиг 2.1) пролучава въртящ момент от сервомотора 1 посредством горната предавателна кутия 2 посредством къс вал. Посредством два карданни вала, от долната предавателна кутия се задвижват контактните рамена на дисковия избирач 7(фиг 2.1). На горната външна страна на долната предавателна кутия се намира линеарният показател на степените, който служи за настройка програмата на превключвателя в деповски условия.

Избирачът на степените 7(фиг 1, 2, 2.1 и 3) е основният възел на АТП. Той е затворен в цилиндричен казан, пълен с трансформаторно масло, което служи едновременно за изолация и гасене на евентуална възникнала дъга. Двете контактни рамена L1 и L2 се задвижват посредством конични зъбни предавки от карданните валове, куплирани с долната предавателна кутия 3. Свързването на карданите към задвижването на избирача става посредством челно заварени метални шайби, на които са предвидени по два отвора за болтови връзки. Между шайбите се поставя гумен елемент за намаляване на вибрациите.

Контакторния блок 6(фиг1, 2 и 2.1) се състои от четири еднополюсни контактора К1, К2, К3 и К4. Те се задвижват от ексцентрик, куплиран на помощния вал 4 и получава задвижване от горната предавателна кутия посредством цилиндрична зъбна предавка. Работата на контакторите е строго дефинирана и всяко нарушаване на програмата им може да довете до сериозни повреди, включително и пожар.

Фиг.1 Общ вид на АТП на лок. серия 46 и БЖК40
Изображение

Фиг. 2 Схема на задвижване на главния и помощния валове
Изображение

Фиг. 2.1 Кинематична схема на АТП
Изображение

фиг. 3 Избирач на степените
Изображение

Схема 1: Електрическо свързване на АТП
Изображение
_____________________________________
Използвана литература:

1. Miličevič Zoran - Elektricne lokomotive JZ 461-000/100
2. RELOC SA Craiova, Graduator electricolu locomotivu 060-EA
3. Йовов Т. "Електрически локомотиви серия 46"
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Общ вид на казана на дисковия избирач на АТП при свален челен капак:

Изображение
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Описание на АТП - Продължение...

Задвижване на контакторния блок

От горната преводна кутия посредством помощния вал се задвижва ексцентрика на контакторния блок. На фиг.1 и 1а е показана снимка и схема на контакторния блок. Ексцентрика 18(фиг.1а) е захванат за помощния вал посредством две съединяващи се челюсти. Контактора се задвижва от вала 7, който е куплиран за горната част на ексцентрика. Контакторите са захванати на метална рамка в горната част на АТП. В основата му е куплиран валът 7 в шарнира 6, който посредством механизъм с пружина задвижва контактния носач 5 и подвижния контакт 3. Неподвижния контакт 2 е захнават твърдо към горната част на контакторния елемент и към него е свързана издухващата бобина 8.

Изображение
фиг.1 Контакторен блок

Изображение
фиг.1а Контакторен блок - схема

Кардани и предавателни механизми

Връзките на горната преводна кутия с долната и на долната преводна кутия с избирача на степените става посредством карданни валове. Горната и долната преводна кутия се свързват посредством къс кардан(поз. 10 на фиг.2). Той е съставен от няколко основни части. От изходящия вал на горната преводна кутия излиза вал с два щифта, които влизат в горната част на кардана, съставен от две части. Те се съединяват посредством челнозаварените им шайби с отвори 6 мм. В двата срещуположни края на шайбата се притягат болтове, осигурени срещу саморазвиване с федер - шайби. МЕжду двете части на кардана, които са напълно еднакви(фиг.3) се поставя гумана подложна шайба. Долната част на кардана по конструкция е същата като горната и свързването и с долната преводна кутия става по аналогичен начин. При нужда от разглобяване на кардана, болтовете се отвиват и след снемане на горната преводна кутия, последният може да бъде изваден и/или подменен при нужда. При изпадане на болтовете, програмата на АТП се нарушава и не бива да се прави опит за повторното им завиване и съединяване на карданите. Локомотива ще бъде негоден за работа, а повредата се отстранява в деповски условия.

Връзката на долната преводна кутия с входящия вал на избирача на степените се осъществява също с кардан, съставен от две части(дет. А на фиг.2), съединен отново с болтове. Двете части на кардана се притягат посредством два болта М6, осигурени срещу саморазвиване с федер - шайби. Изпадането на болтовете ще доведе до освобождаване на входящия вал на избирача и до падане на ролката, задвижвана от съответния кардан в долно положение. Последното ще свърже накъсо два съседни извода на трансформатора и ще предизвика изключване на ГВП. Ако болтовете на един от двата кардана на избирача са скъсани или паднали, опит за повторно съединяване на карданите не бива да се прави. Тъй като програмата на АТП вече е нарушена, локомотивът е негоден за работа и се търси сервизна помощ. В деповски условия след отваряне на казана на избирача, положението на контактните ролки се фиксира спрямо съответната позиция и карданите се съединяват.

Изображение
фиг.2 АТП - основен чертеж

Изображение
фиг.3 Кардан между горната и долна преводна кутия

Изображение
фиг.4 Кардан за връзка на избирача с долната преводна кутия
64.19
Публикувай отговор

Обратно към “ТЕХНИЧЕСКА КОНСУЛТАЦИЯ | Technical Consultation”

Информация