Локомотивите серия 46 са със степенно регулиране на напрежението, подавано на ТД. Регулирането се извършва посредством автотрансформаторна намотка(схема 1), чиито изводи се комутират от Автотрансформаторния Превключвател(АТП).
Конструкцията на АТП е следната(фиг.1, 2 и 2.1): На казана на главния трансформатор е заварен цилиндричен казан, в който се помества дисковият избирач на степените 7. На горната си част, избирачът има високоволтов извод с проходен изолатор. Към казана е заварена и рамата на превключвателя, която носи горната предавателна кутия 2 и долната предавателна кутия 3. Контакторният блок 6 е укрепен двустранно към рамата на АТП и към казана на трансформатора.
Задвижването на АТП(фиг. 2 и 2.1) се извършва от постояннотоков електродвигател 1, който предава въртящият момент към горната предавателна кутия 2 посредством съединител, изпълнен с болтове и щифт. Съединителят между сервомотора и горната предавателна кутия по конструкция представлява челно съединена шайба, която към оста на мотора и тази на преводната кутия е захваната със щифт. Двете чела на шайбите се съединяват посредством болтове и гумен елемент.
Горната предавателна кутия 2 служи за пренасяне на въртящия момент от електродвигателя към всички подвижни части на АТП. Предаването се извършва посредством система от цилиндрични и конични зъбни колела, които са така зацепени, че всички възли на превключвателя да работят в пълен синхрон. От горната предавателна кутия излиза и главният вал 4(фиг.2 и 2.1), който задвижва конкакторите от контакторния блок и помощните контакти Т3.2a – h. Помощният вал с помощните контакти Т3.3a – v получава въртящ момент от горната предавателна кутия посредством цилиндрична зъбна предавка. На външния край на главния вал 4 е закрепео и гнездото за ръкохватката за ръчно задвижване на АТП 15. Тази ръкохватка в нормални работни условия е извадена и закрепена на стойка върху решетката на трансформатора от страната на първи коридор(над помощния компресор).
Долната предавателна кутия 3(фиг 2.1) пролучава въртящ момент от сервомотора 1 посредством горната предавателна кутия 2 посредством къс вал. Посредством два карданни вала, от долната предавателна кутия се задвижват контактните рамена на дисковия избирач 7(фиг 2.1). На горната външна страна на долната предавателна кутия се намира линеарният показател на степените, който служи за настройка програмата на превключвателя в деповски условия.
Избирачът на степените 7(фиг 1, 2, 2.1 и 3) е основният възел на АТП. Той е затворен в цилиндричен казан, пълен с трансформаторно масло, което служи едновременно за изолация и гасене на евентуална възникнала дъга. Двете контактни рамена L1 и L2 се задвижват посредством конични зъбни предавки от карданните валове, куплирани с долната предавателна кутия 3. Свързването на карданите към задвижването на избирача става посредством челно заварени метални шайби, на които са предвидени по два отвора за болтови връзки. Между шайбите се поставя гумен елемент за намаляване на вибрациите.
Контакторния блок 6(фиг1, 2 и 2.1) се състои от четири еднополюсни контактора К1, К2, К3 и К4. Те се задвижват от ексцентрик, куплиран на помощния вал 4 и получава задвижване от горната предавателна кутия посредством цилиндрична зъбна предавка. Работата на контакторите е строго дефинирана и всяко нарушаване на програмата им може да довете до сериозни повреди, включително и пожар.
Фиг.1 Общ вид на АТП на лок. серия 46 и БЖК40

Фиг. 2 Схема на задвижване на главния и помощния валове

Фиг. 2.1 Кинематична схема на АТП

фиг. 3 Избирач на степените

Схема 1: Електрическо свързване на АТП

_____________________________________
Използвана литература:
1. Miličevič Zoran - Elektricne lokomotive JZ 461-000/100
2. RELOC SA Craiova, Graduator electricolu locomotivu 060-EA
3. Йовов Т. "Електрически локомотиви серия 46"