Гост
Гост
Дизелови локомотиви серия 55

Мнение от Гост »

Списание Железопътен транспорт брой 1/2000година
30 години локомотиви серия 55 в БДЖ
Инж. Димитър ДЕЯНОВ

Към 1966-1967 г., когато първите магистрални дизелови и електрически локомотиви успешно поемат и продължават да обхващат обслужването на все по-голяма част от влаковото движение, а първите маневрени дизелови локомотиви (серия 51 и 52) постъпват на работа в маневрените райони, започва да се чувства необходимостта от машини с по-универсални възможности, които да са подходящи както за по-леки пътнически и товарни влакове, така и за тежка маневрена дейност.

Проучени са старателно пет различни по конструкция дизелови локомотиви с мощност между 700 и 1350 PS. Тогавашната дирекция Локомотивно стопанство на БДЖ се спира на произвежданите за CFR от заводите 23 AUGUST (понастоящем FAUR) - Букурещ, дизел-хидравлични машини (заводско означение LDH - 125) с мощност 1250 PS, колоосна формула B’-B’, които получават серия 55 в БДЖ. Те са изработени по лиценз на швейцарската фирма Sulzer, който включва в конструкцията им и много лицензни машини от други фирми [1]. Договорът за първите 15 локомотива на БДЖ е сключен в края на 1968 г., а основната работа по доставката е извършена през 1969 г. Функционалните и ходовите изпитвания започват от ноември същата година. Всички проби са извършени в участъка Букурещ (гара Титан) - Олтеница (на р. Дунав). От 15 декември 1969 г. до края на годината за България са изпратени локомотивите от 55-о1 до 55-о5, през януари 1970 г. - други три машини (55-о6, 55-о8 до 55-10) и от 7 до 18 февруари 1970 г. - останалите 7.

Първите 15 локомотива са зачислени в Локомотивно депо София, но още до края на 1970 г. няколко от тях са изпратени във филиала му в Перник, за да заместят парните локомотиви серия 45 в гарa Перник-разпределителна.

оставката на локомотиви серия 55 продължава през 1971 г., като едновременно с тези за БДЖ (15 броя) са закупени и първите 4 броя за промишлени предприятия: за химическия комбинат в Димитровград 55-16, 55-17 и 55-18 и за циментовия комбинат "Вулкан" в същия град 55-30. Пет от локомотивите за БДЖ (55-19 до 55-23) са зачислени на депо Варна, един (55-24) - на депо Бургас, един (55-25) - на депо Пловдив два (55-26 и 55-27) - на депо Димитровград и шест (55-28, 55-29 и 55-31 до 55-34) - на депо София. Машините, предназначени за промишлени предприятия, се различават от тези за БДЖ по това, че в тях няма котел (парен генератор) за отопление на влак. Вместо него и на мястото на резервоара за вода е поставен баласт и е монтирано устройство за предварително подгряване на водата в охладителната система.

През 1972 г. са доставяни предимно локомотиви за промишлеността и само 5 броя за БДЖ. От тях 2 машини (55-46 и 55-47) са зачислени в депо Пловдив, а останалите (55-48 до 55-50) - в депо София.
През 1973 г. е внесена най-голямата партида за БДЖ - 32 локомотива, и само една машина (55-70) за промишлеността. От тази доставка 15 броя (55-51 до 55-59 и 55-71 до 55-76) попълват парка на депо София, три (55-60 до 55-62) - на депо Бургас, два (55-63 до 55-64) - на депо Пловдив и 12 броя (55-65 до 55-69 и 55-77 до 55-83) - на депо Варна.

По-нататък доставките за БДЖ и промишлеността продължават, като от 1974 до 1979 г. се поръчват ежегодно различни по брой партиди. Едновременно с това се извършва и презачисляване (преразпределяне) на намиращите се вече в работа машини между различни депа, така че те започват да се срещат във все повече райони на железопътната мрежа.

През февруари 1980 г. пристига последната машина серия 55 за БДЖ (55-212). Зачислена е в парка на депо Бургас и с нея доставените за нашите държавни железници локомотиви от тази серия достигат 160 единици. Те са разпределени в 10 основни депа, практически по цялата железопътна мрежа на страната. Набавянето на тази серия за различни промишлени и минни предприятия обаче продължава с известни прекъсвания и към 1992 г., когато доставките ставаха все още централизирано (със заверка от БДЖ). Общият брой на локомотивите от серия 55 в България достигна 263 единици, като последната машина е получена през юни 1992 г. След 1992 г. вносът на локомотиви за нуждите на предприятия и фирми, външни на железниците, не се контролират от БДЖ.

Експлоатационната работа на серия 55 в БДЖ обхваща целия диапазон от дейности, които се извършват от локомотивите на всяка железопътна администрация. Те са универсални машини и могат да обслужват в рамките на своите тракционни възможности както влакове (бързи, пътнически, товарни, служебни, работни и пр.), така и всички видове маневрена дейност. Това се дължи на наличието в конструкцията им на ходообръщателно-режимен редуктор с два режима - влаков, за скорости до 100 km/h, и маневрен, за скорости до 60 km/h; на модерна спирачна система и парен генератор за отопление на пътнически състави. Например от 1971 до 1976 г. зачислените в депо Пловдив дизелови локомотиви серия 55 обслужват експреса "Тракия" в участъка Пловдив-Момчил-град-Пловдив. От 1971 г. предадените на депо Варна машини от същата серия возят някои бързи и редица пътнически влакове в Североизточна България. С увеличаване на броя им една част от тях заменят старите парни локомотиви в тежките изтеглителни и предавателни маневри по разпределителните гари, други поемат обслужването на цели участъци и клонове на железопътната мрежа. Любопитно е да се отбележи например, че гара Варна-фериботна се обслужва само с локомотиви серия 55 и на четири от тях са монтирани колооси за междурелсие 1520 mm. Когато такава машина се изпраща за ремонт в завод или депо, тя бива спускана върху талиги за междурелсие 1435 mm, а широколинейните (подлежащи за ремонт) вози със себе си дотам и обратно натоварени на вагон.

Преди да приключи окончателно доставката на тази серия за БДЖ, локомотив 55-23 на депо Варна, който е работил по-малко от две години, е бракуван след катастрофа през нощта на 9/10 декември 1972 г., когато обслужва бързия влак № 28А и близо до спирка Венчан се удря челно в товарна композиция, возена от локомотив 06-49 (също бракуван). До края на 1979 г., когато се навършват първите 10 години след началото на експлоатацията им, той е единствената бракувана машина от тази серия в БДЖ. През следващите 10 години до края на 1989 г. локомотивите се използват пълноценно, с изключение на 55-159 от депо Димитровград. Той е бракуван на 25 септември 1986 г. след удар и възникнал пожар с друг локомотив от "Марбас" - Димитровград. През третото десетилетие от експлоатацията на машините от серия 55 (до края на 1999 г.) са бракувани 25 единици или общо за 30 години от началото на доставката им - 27 броя (19 поради общо износване, 6 след удари и катастрофи и 2 след опожаряване). Ако се има предвид, че в края на 1999 г. средната продължителност на използване на локомотивите от цялата серия е 24 години, а нормираният амортизационен срок в БДЖ е 25 години, то наличието на 83 % от доставените локомотиви в серията е много добър атестат за машините като цяло, особено при недотам качествения ремонт и поддържането им в нашите депа и заводи.
Локомотивите от серия 55 са най-масово разпространените дизелови машини в парка на БДЖ както по броя на първоначално набавените единици, така и по намиращите се в експлоатация понастоящем. Поради напредналия им експлоатационен живот е целесъобразно да се помисли за модернизация на известна част от тях, което ще осигури още продължителното им използване. Такава вече се прави в Румъния.

През септември 1996 г. CFR и френската фирма ALSTOM сключиха договор за модернизация на 4 локомотива, която ще се извършва в заводите FAUR - Букурещ. Тя включва: нов дизелов двигател Caterpillar - тип 12V396TC14-932MTU с мощност 1100 kW (1500 PS) при 1800 U/min; нова хидропредавка Voith - тип L4r4zU2; електрически агрегат за отопление на влака (вместо парен генератор) и всички свързани с тези основни машини изменения в конструкцията и системите на локомотива. Тук поместваме за информация един чертеж на модернизираната машина LDH 1.250 (на базата на румънския локомотив LDH 125, серия 55 в БДЖ).

Модернизацията осигурява:

- значително намаляване на разхода на гориво и масла спрямо досегашните;
- значително намаляване на вредните газови емисии и свеждането им в рамките на действащите стандарти за страните от Европейския съюз, което ще бъде задължително изискване по-нататък;
- дизелмоторът и хидропредавката осигуряват на практика още един експлоатационен живот на този универсален локомотив, при това с подобрени мощностни и теглителни характеристики.
В началото на 1999 г. и четирите модернизирани локомотива са предадени за експлоатация на румънските железници. Те ще обслужват група бързи и пътнически влакове по неелектрифицираните участъци Клуж - Орадеа и Брашов - Сибиу. По-нататък модернизацията на локомотиви LDH 125 за нуждите на CFR ще продължи.

Ще бъде стопански много изгодно, ако известна част от нашите дизелови локомотиви серия 55 бъдат модернизирани по този начин, с което ще се продължи използването им в БДЖ.

ЛИТЕРАТУРА

1. Деянов, Д, А. Борисова, Г. Стайков. Тракционният подвижен състав на БДЖ. Том II, с. 221, Техника, 1978.
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София
55-250

Мнение от rexkos »

55-250, собственост на Gas Traide, Костинброд:
Изображение

Изображение
Един вагон, ама пълен! (4627)
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София
55 071 в депо Перник. На 30.06.2008 е изписана от КР в депо СФ.

Изображение
Мнения: 81
Регистриран на: Пон Юни 30, 2008 8:27 pm
Местоположение: НЕСЕБЪР
МИИТ престижней РГГУ? Нонсанс. А чё не знал таких универов как РГГУ полно ,а МИИт единственный в Москве институт путей сообщения,да и по уровню преподавания почти на ровне с Бауманским.Ну выучиш
Лёха Никонов (возможно, эти творения уже есть в этой теме мне искренне лень проверять) Казалось что время, а это сироп. холодные пальцы ложатся на лоб. я знаю, что завтра нет, оставьте хот
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

55-192 е подемен ремонт в депо София и вече са качени кранмашинистите и. Очаква се скоро да излезе.
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Днес ДЛ 55-071 беше за ЕП и смяна директен кранмашинист "Оерликон FD1a". 55-118 беше ревизия и също се възползва от моите услуги, като получи директен кранмашинист, след като нейният бе с пропуск на въздух от двуседалищния клапан.
64.19
Мнения: 1
Регистриран на: Пет Фев 13, 2009 8:27 pm
Местоположение: България
Моля ,някой да ми напише -праговата скорост и теглителната характериктика при V от 0 до 100.Предварително благодаря!
Глобален модератор
Мнения: 687
Регистриран на: Съб Юли 15, 2006 4:49 pm
Местоположение: Пловдив
Глобален модератор
Уважаема Г-жо, (госпожице) ще трябва да доутчните въпроса си тъй като 55-та серия е със два режима на движение, маневрен и влаков. Във случея, двата режима са със различни тягови характеристики. Пояснете какво точно Ви итересува!?!?. :)
В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

Маневрен режим - 0 - 27 и 27 - 60 км/ч;
Влаков режим - 0 - 45 и 45 - 100 км/ч.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

ДЛ 55 013 от вчера се води подемен ремонт в Локомотивно депо - София и по него започнаха работите по демонтиране на възли и агрегати. Учудих се направо за колко време се разглоби всичко по машината и отиде по отделенията за ремонт.

ДЛ 55 020 е капитален ремонт и в момента бригада "Ел. техници" полага чисто нов кабелаж в машината. Към момента, въпросната е разглобена до такава степен, че е останала само командната кабина върху гола рама.
64.19
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

При разходката ми до Пирдоп на 3-ти май попаднах на 55-00-ца , експлоатирана от БЖК.Машината бе с номер 55129-1 и по думите на един работник с жълтозелен гащеризон , тя била временно наета.Ето и няколко фотографии на нея:
снимка 1;
снимка 2;
снимка 3;
снимка 4.

Да напомня - като нея , експлоатирана от БЖК е още 55179-6 , на която обаче е запазена червената боя.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

55 013 е изписана вече от подемен ремонт и скоро може да я видите в работа. Машината е цялостно боядисана отвън, но отвътре не е пипана. Единствено кранмашинистите и директните спирачки са боядисани в син цвят.

55 007 също е подемен ремонт и за нея се дава зор да излезе до средата на Юли. Вече качихме въздушните апарати, както и главния въздушен резервоар. Остава шлосерите от бригада "55-та серия" да си качат топлообменника, за да можем ние да качим резервоара за командния въздух и тръбата от пневмотаблото до въздушния регулатор на оборотите на 2-ри пулт. Кранмашинистите също не са качени още, но до понеделник - вторник идната седмица и това ще се случи, след като свършат жичкаджиите с работата в кабината.
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

55 007 вече е събрана и се правят финалните доработки по нея, след което ще отиде на боя. Беше издухала приставката на кран-машиниста на 1-ви пулт, но проблема бе оправен, приставката сменена и плътността измерена.
64.19
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

Аналогично на серия 52-00 , успях да направя списък на тези локомотиви от серия 55-00 , които не са собственост на БДЖ , а принадлежат на различни частни предприятия и фирми:

55030-1 - "Експрес Сервиз";
55-37 - мини "Перник";
55-121 - "Нефтохим трейн";
55-125 - "БУЛМАРКЕТ";
55129-1 - "Експрес сервиз";
55151-5 - "Ровотел стийл";
55-153 - "Ерга";
55173-9 - мини "Перник";
55176-2 - ДП "ТСВ";
55179-6 - "БЖК";
55181-2 - "Неохим";
55182-0 - "БУЛМАРКЕТ";
55207-5 - ДП "ТСВ";
55209-1 - ДП "ТСВ";
55-211 - ДП "ТСВ";
55-213 - "Терна";
55-221 - "Газтрейд";
55-222 - "Холсим";
55223-2 - "Трансстрой Варна АД";
55-228 - "София Мел";
55229-9 - "БУЛМАРКЕТ";
55-234 - "Мавимекс";
55-235 - "Холсим;
55-236 - "Ерга";
55237-2 - "Грампет" - Смедерево , Сърбия;
55238-0 - "БУЛМАРКЕТ";
55-239 - "Холсим";
55-240 - АЕЦ "Белене";
55-242 - "Ерга";
55-247 - ЦОФ "Бобов Дол";
55-248 - "Лукойл";
55-250 - "Газтрейд";
55-251 - "Неохим";
55-252 - "Асарел Медет" - Панагюрище;
55254-7 - ДП "ТСВ";
55259-6 - "Експрес Сервиз";
55263-8 - "БУЛМАРКЕТ.


От мен е това.Ще бъда благодарен на всеки , който може да поправя и допълва списъка с информация.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

55-37(със стария си номер) се подвизава из ТЕЦ "Перник".
64.19
Публикувай отговор

Обратно към “Маневрени дизелови локомотиви | Shunting diesel locomotives”

Информация