Гост
Гост
Съветски локомотив АА20-1

Мнение от Гост »

АА20-1
През 30-те години железниците в Русия са в постоянна криза поради липса на ресурси и главно поради некадърното ръководене от страна на комунистическата върхушка. Проблемите са се решавали по болшевишки – чрез “гениални” идеи, наложени от технически неграмотни комисари и партийни функционери (част от комунистическата политика тогава е било създаването на проблеми, които да бъдат гениално и мъдро решавани от гениални и мъдри другари). Резултатите както обикновено са плачевни, обаче това не е имало никакво значение. Предварително е набелязвано кой ще обере пишкира. Така ефектът е бил 2 в 1 - хем се поддържа ореола на величията, хем се създава враг на народа, срещу когото се води победна борба (абе прочетете "1984" на Дж. Оруел и ще ви стане ясно).

Великият проект за най-големия локомотив в света е бил възложен на Krupp, откъдето след доста усилия обявяват невъзможността да създадат локомотив със 7 сцепни колооси в твърда рама, който да може да се вписва в зададените радиуси. Предлагат да го направят при същата мощност с 6, но руснаците отказват категорически под претекст, че това ще увеличи осовото натоварване над 20т, а те искат да карат машините по слаби пътища между Москва и въглищните мини в Донбас. Истинската причина е, че не могат да допуснат някакви мръсни капиталисти да доказват глупостта на партийните им лидери. Русия прибира проекта до там, до където е стигнал и възлагат на специалистите в Луганск да го осъществят (естествено под страх от Сибир или разстрел).

Машината е готова през декември 1934г и е наречена АА20-1. Още при маневрирането й из завода установяват, че тя изпада при всяко помръдване. Решават да да сложат на 3-та, 4-та и 5-та сцепна колоос безребордни бандажи, да дадат известна подвижност на 1-ва и 7-ма и да поставят ябълковидни лагери на крайните сцепни щанги.

Тъй като крайният срок изтича (след това – Сибир), почти без пробни пътувания, машината предприема единственото си демонстрационно пътуване до Москва през януари 1935г. По целия път тя разчеква релси, къса джонтове, чупи стрелки. Парообразуването на котела е крайно недостатъчно за таз мощна машина, автосцепките се късат при потегляне. Гвоздеят на програмата е, че в цяла Русия няма обръщателен кръг с такава дължина и товароподемност.

Въпреки приготвеното тържество с музика и речи машината е спряна преди да разоре Московската гара и е скрита в някакво строго охранявано хале около Москва. В последствие тайно е прекарана и скрита на територията на железопътния изпитателен полигон Шчербинка, където престоява 25 години. Нарязана през 1960г. За част от конструкторите се знае, че са свършили по лагери из Сибир, другите се водят безследно изчезнали.

Това е всичко, което се знае за таз машина, и то се узна през последните 10-12 години. Дотогава беше пазено в дълбока тайна. Единствено снимката беше широко разпространявана с надпис “Самый большой в мире”, и то много години след злополучната история, за да бъде забравена истината.

Друг такъв локомотив в света не е строен.



Източник: http://www.kaldata.com/forums/lofiversion/index.php/
Написал: Tramway
Снимка на локомотива:
Изображение
Ето и сайт за него (на английски):
http://www.dself.dsl.pipex.com/MUSEUM/L ... ssrefr.htm
:D :D :D

Издирих още една снимка на АА20-1
Изображение
http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Andreev.jpg
:roll:


Иии... още информация за AA20-1
http://www.skyrocket.de/locomotive/data/szd_aa20.htm
:D Дано ви хареса! :wink:



Който търси намира!
Изображение
Тук локомотивът е прекарал последните си години (ако съдим по това, че не е работил целият му живот е бил "последни години").

Паровоз "А. Андреев", Щербинка, Московская обл., 1950. Фотограф - Андреев И.
Мнения: 151
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2009 1:54 pm
Местоположение: София
Е за този голям локомотив е трябвало да направят и специално подсилено трасе ама руска работа огромно тежко и некачествено
:roll: няма кой доа ги бие тях по прахосване на стомана :lol:
Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София

Мнение от misan_71 »

действително този локомотив е един неуспешен експеримент. Нека обаче да се опитаме да разгледаме безспристрастно причините за провеждането му. В началото на 30-те години на 20 век съветската икономика се развива много бурно и нуждата от суровини е огромна. До този момент товарните превози се осъществяват основно от локомотивите от серия Е с колоосна формула 0-5-0. Те са много успешни локомотиви и са произвеждани в няколко разновидности почти 50 години,като броят им достига 10 000. Въпреки това тяхната мощност и теглителна сила вече не са били достатъчни. В началото на 30-години започва проектирането и производството на парните локомотиви ФД с колоосна формула 1-5-1 ,сцепно тегло 100 тона и мощност 3000 конски сили.Едновременно с това колектив от млади инженери създават и проекта за АА с колоосна формула 2-7-2,като са се надявали да постигнат по голяма ефективност с него,отколкото с ФД. Действително проекта се оказва неуспешен,но подобни неуспехи в никакъв случай не са се случвали само в СССР.Нека да не смесваме неодобрението си към режима на Сталин с чисто технически въпроси. Нека да си припомним само колко неуспешни експериментални локомотиви са правени в Германия. Това са парните локомотиви с високо налягане Н17 и Н02,парния локомотив с парни мотори 19 1001и много други. Неуспешни експерименти правят почти почти всички железопътни администрации. В Германия има проект за военен локомотив дори с колоосна формула 1-7-0 и то правен много след неуспеха с АА.
Мнения: 24
Регистриран на: Сря Май 13, 2009 12:27 pm
Местоположение: България, София, ж.к. Дружба, бл.43
Въобще със съветското парно мащиностроене нещата са неясни. Щом им трябват мошни машини за големи товари първо трябва да си оправят пътищата както е в САЩ където и над 30т на ос имат много пътища - разбира се само по главните направления. Тогава възможностите на конструкторите нарастват. Друго рещение е да използват локомотивите с две талиги и просто разширение - такива пак има не изключително много в САЩ, но и толкова вършат изключително добра работа. Но тези машини са сложни и скъпи, а в СССР обичат масовото производство на вехтории. И все пак при поръчка (както правят за 5Та и 5Тб) амрериканските фирми биха им направили всичко, а след това идва време за разглеждане, копиране на решения, пиене на шампанско и раздаване на награди, проби и остановяване че не всичко пасва за техните условия. И все пак с такива машини може да се увеличи товаропотока при ограничено натоварване на ос (все пак по-голямо отколкото в България по онова време), а АА-20 си е недомислица от всякъде, дори и да бе тртъгнала пак не можеше да се сравни с американските монстри.
Мнения: 282
Регистриран на: Съб Юли 17, 2010 4:56 pm
Местоположение: Велинград

Мнение от vkakachev »

Сигурно рунаците са искали да си направят тяхен вариант на американския "BIG BOY" - "BIG BROTHER" :lol:
Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София

Мнение от misan_71 »

Не бих казал,че руснаците не биха могли да направят локомотиви като американците,защото техните локомотиви след 30-години са напълно по принципите на американското локомотивостроене.

Последните им парни локомотиви П36 и ЛВ са и с много добри технически показатели и с сравнително много висок КПД.

Това което не знам дали са щели да успеят да направят ,както и локомотивостроителните заводи в Европа,са изцяло летите заедно с цилиндрите рами. Това си е чисто американско постижение и то много трудно за изпълнение.
Публикувай отговор

Обратно към “ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ И МОТРИСИ | Steam locomotives and railcars”

Информация