1.1.1. Общо описание на локомотивите серия 441
Локомотивите JŽ 441 са произведени в завода “Končar – Električne locomotive” – Zagreb по лиценз на шведското дружество “Traction – UNION”, което е съставено от фирмите ASEA – Schweden; Secheron – Sc-hwitzerland и ELIN – Union от Австрия.
Електрическите локомотиви JŽ 441 са диодни, променливотокови за на-прежение 25 кV 50 Hz с часова мощност 4080 kW. Те са четириосни, талигови с опорно – рамно окачване на тяговите двигатели. Регулирането на напрежението на ТД става на първичната намотка на главния трансформатор чрез автотрансформаторна намотка и автотрансфор-маторен превключвател на 41 степени.
По - важни технически данни на локомотива:
Локомотивите серия 441 са разделени на няколко подсерии, в които са групирани локомотиви, произведени както от АЕСА, така и от РАДЕ-КОНЧАР. Освен това има известни разлики в тези подсерии, описани по - долу както следва:
1.1.2. Локомотиви "Основна конструкция" и лицензни локомотиви
Локомотивите серия 441 са усъвършенствани в процеса на производство, което довежда до редица конструктивни и схемни разлики при отделните партиди. Това различие довежда до приемане от JŽ на практиката, локомотивите да се разделят на подсерии. Локомотивите серия 441 се състоят от следните подсерии. със следните характерни особености:
441 - 000:Локомотиви основна конструкция, произведени от АСЕА. На локомотивите не е монтирана система “Много единици”, система за мазане на ребордите. Не е монтирана реостатна спирачка;
441 - 100:Локомотиви, произведени от “РАДЕ - Кончар” по лиценз на АСЕА. Съоръжени са със система “Много единици” и система за мазане на ребордите. При тези локомотиви отново не е монтирана реостатна спирачка;
441 - 300:Локомотиви, произведени от АСЕА. Съоръжени със система “Много единици” и реостатна спирачка;
441 - 400:Също произведени от АСЕА. Разликата в сравнение с 441 – 300 е, че на тези локомотиви е монтирана и система за мазане на ребордите;
441 - 500:Локомотивите са без реостатна спирачка, също произведени от АСЕА. Съоръжени са със система “Много единици” и система за мазане на ребордите;
441 - 600:Лицензни локомотиви, произведени от “РАДЕ – Кончар”. Аналогични са на локомотивите 441 – 500. Разликата тук е, че тези локомотиви са с колоосни редуктори за максимална скорост 140 км/ч;
1.1.3. Лицензни локомотиви и локомотиви "Подобрена конструкция"
441 - 200:Това са тиристоризирани локомотиви, изградени на базата на локомотиви серия HŽ 1 142. На локомотивите е монтирано микропроцесорно управление, монтирани са нови ергономични пултове за управление, заменени са редица възли и агрегати. Монтиран е винтов компресор тип
S35-10 на фирмата Bauer, монтиран е нов статичен преобразувател за спомагателните машини тип
RK PJUT 135, монтирани са нови тиристорни изправители за ТД, производство на КОНЧАР тип
GEMP - 1143. От тези локомотиви са произведени 10 броя, като сега тези първи 10 машини работят в Турските железници. На базата на тази подсерия се произвежда локомотива HŽ 1 141 - 300, както и по - късно локомотивите серия 444 - 000 за Железнице Србиje, които представляват продължение на тази малка, но успешна подсерия.
Искам в допълнение да вмъкна, като човек, занимавал се задълбочено с изучаване историята на локомотивите серия 441, че подсерията 441 - 200 е била предназначена за Босна и Херцеговина, но тогава по ред причини машините работят там много малко и биват продадени на Турските железници. Едва години по - късно, в началото на тази година, от Железнице Босна и Херцеговина решават да получат отново от тези локомотиви, но вече като подсерия 441 - 900, което решение на практика е много интересно, защото вместо да запълнят празната подсерия 200, те продължават да трупат подсерии. Същото се отнася и за сърбите, които вместо да групират модернизираните си локомотиви в празната сера подсерия 200 им дават цяла нова серия, но до тук ще спра, защото историята на многото подсерии в общата серия 441 е дълга и необятна все още в някои си части. При иучаването на тази история открих много "бели петна" което пречи за пълното систематизиране и развой на серията.
441 - 700: Това са локомотиви, на които са заменени една част от старите и ненадеждни възли и агрегати. Локомотиви без реостатна спирачка, без система "Много единици", с редуктори за скорост 140 км/час;
441 - 800: Локомотиви "Подобрена конструкция", изпълнени частично както серия 441 - 200 през 1989 год.
441 - 00: Локомотиви, произведени за ТЕНТ - Никола Тесла - Обреновац. Сходни със подсерия 441 - 400;
1.1.4. Модифицирани локомотиви
Появата на локомотивите “подобрена конструкция” припомня на предприятията по експлоатация на тракцията (ŽТР), че трябва да се изготви и реализира частична модернизация на локомотивите серия 441 от основна и лицензна конструкция. По предварително изготвено и одобрено техническо задание, в процес на капитален ремонт, завода “РАДЕ – Кончар” извършва частична модернизация на електроапа-ратната и електромашинна част на локомотивите, както и извършва промени по веригите за управление с цел повишаване на сигурността в експлоатация на локомотивите. При описанието на веригите за упра-вление ще бъде отделено специално място за този тип локомотиви.
1.1.5. Тиристоризирани локомотиви
В този раздел влизат локомотивите, преминали капитален ремонт със съпътстваща всеобхватна модернизация, извършена в няколко главни насоки:
-Промяна на схемата за регулиране на напрежението на ТД чрез монтаж на полууправляеми тиристорни токоизправители, при което се премахва автотрансформаторната намотка от главния трансфор-матор, премахва се превключвателят на степените с преходни резис-тори и др.
-Замяна на всички релета от веригите за управление на локомотива с нов микропроцесорен блок за управление в тягов и спирачен режим;
-Нова система за сигнализация и защита, реализирана чрез блока на микропроцесора;
-Замяна на буталния компресор с нов винтов компресор;
-Замяна на пултовете за управление със съпътстваща модификация на кабините на машиниста;
-Монтаж на климатични инсталации в кабините за управление;
-Замяна на главния въздушен прекъсвач с нов вакуумен прекъсвач с дълготраен живот;
-Нови модулни шкафове в машинното помещение;
-Замяна на възли по механичната част;
-Нови столове за локомотивния машинист в кабините;
Тези и още други модернизации правят локомотивите от този тип - серия 441 – 200 или 444 – 000, изключително надеждни, леки за поддръжка и ремонт и предпочитани от локомотивния персонал поради удобството при работа. Предвижда се през такава модернизация да преминат 90% от локомотивите на JŽ.
Приложения за тиристорни локомотиви:
1. Общ вид и диспозиция на локомотив серия 441-200(444)
2. Силова схема на тяговите двигатели
3. Силова схема на спомагателните машини
4. Схематично изображение на пулта
Приложения за локомотиви серия 441:
1. Разположение на съоръженията в лок. 441
2. Общ вид на пулта и челната стена на кабината - лок. 441-700
3. Общ вид на шкаф S4 от оборудването на ТД
1.2 Разположение на оборудването
1.2.1 Разположение на оборудването в машинното помещение
В машинното помещение са монтирани следните по – важни блокове:
S1 ÷ S4 – Блокове за захранване и управление на ТД М1 – М4;
S5 – Блок с контактори, релета и защитни апарати от веригите за управление на локомотива. На вратите на този блок са монтирани и пакетни прекъсвачи от веригите за управление;
S6 – Блок със спирачни резистори;
S7 – Блок със спирачни резистори;
T – Главен трансформатор с превключвател на степените;
K – Охлаждащ блок на главния трансформатор, включващ един двигател – вентилатор и маслен радиатор. В този блок са поместени и изглаждащите реактори на ТД;
P – Блок с пневматично, електропневматично и спирачно оборудване;
N25 – Блок на главния компресор, включващ сушител на въздуха, маслоотделител, междинен охладите, компресорен агрегат и др.;
На модифицираните локомотиви са направени промени в разположението на контакторната, релейната и защитна апаратура. Тук тези апарати са разделени в три блока: S5, S9 и S10.
Новият блок S9 е метален шкаф, във вътрешността на който е поместен тиристорен преобразувател на еднофазното напрежение в трифазно (инвертор). В този шкаф са монтирани и защитните апарати на инвертора, както и дроселите му. Инвертора тип PJUT 135 RK служи за захранване на трифазните двигатели на спомагателните машини.
Пневмотаблото на локомотива е монтирано зад компресора и е достъпно откъм коридора зад кабина “В” . На него са монтирани всички пневматични и електропневматични уреди от спирачната система, вентилите и крановете за управление на пантографите, редуцир – вентили, еднопосочни клапани и др., участващи във веригата за пренасяне и регулиране на налягането на сгъстения въздух.
Блокът на главния трасформатор “Т”, обединяващ в себе си трансформатора с превключвателя на степените (АТП), преходни резистори на АТП и др., е монтиран в средата на машинното помещение, като превключвателят на степените е ограден със защитни решетки срещу неволно допиране на части под високо напрежение.
Охлаждащият блок на главния трансформатор “К” е монтиран зад блок “Т” и както бе споменато по- горе, в този блок са монтирани и изглаждащите реактори на ТД. В свободното пространство до блок “К”, откъм коридор “В” са монтирани зарядното устройство на АБ и блокът на АЛС “І”.
Блоковете със спирачни резистори S6 и S7 са монтирани напречно от двете страни на трансформатора, като блокът S6 е достъпен и отпред, а блок S7 – само отстрани, поради факта, че предната му стена е до охлаждащия блок и достъпът до нея е невъзможен. В тези блокове са монтирани по два комплекта спирачни резистори (за два ТД), които се охлаждат от два центробежни вентилатора, монтирани в долната част на блоковете.
Следва...