Нека и аз се разпиша в тази тема.
В края на месеца реших да пътувам с влак по следния маршрут: Благоевград - Габрово - Благоевград. Мотивът ми беше - главно разнообразие при избора на превозно средство (в случая влак), а и по-евтината цена също си каза думата.
На отиване: резултатът беше почти цял ден пътуване, сменяне на няколко влака и пробване на различни състави. Изгубен беше почти 1 ден (почти 10 астрономически часа). Влаковете, които ползвах, не бяха оборудвани с климатици. Но като се вземе предвид почти двойно по-ниската цена спрямо автобуса, някакси се приема ....
На връщане: От самото начало бях убеден, че практически НЕ Е възможно всичко да бъде напълно нормално, без изненади, без допълнителни такси и въобще без нещо "допълнително" извън това, което е дадено в официалното разписание в сайта на БДЖ. Като се започне от допълнителни такси и се стигне до пълната липса на каквато и да била информация било то по гари, а още повече - в интернет, картината е пълна. Уточнявам, че по-надолу ще изразя мнение като човек, който не пътува често с влак и е наясно за своето пътуване САМО от това, което е дадено в разписанието в интернет.
Карам на ред. В интернет един от влаковете, който използвах е записан като
RБВ2610. Добре, но защо никъде не е записано в интернет, че този влак е със задължителна регистрация, т.е. за резервираните места се заплаща ? Отделно на това, повечето цени, които са обявени в интернет са неверни - в единият случай при пътуването ми билетът се оказа по-евтин, а в другият - по-скъп. Не знам защо и от къде се получава тази разлика. Както и да е, закупих си билетът и на него бяха написани номер на вагон и съответните места. Браво поне, че в интернет човек може спокойно да види на кой коловоз ще пристигне влакът на ГО, който чака (но за съжаление няма информация за София). Няма да коментирам и липсата на каквито и да било указателни табели за пероните/коловозите на гарата в ГО, важното е, че все пак има по един лист А4 с написано "Първи, втори, трети" и т.н., пак е нещо!
Идва влакът, поглеждам билетът, а там пише - "четвърти (4)" вагон. Сега големият въпрос е кой е този 4-ти вагон. Няма човек на гарата, който да попиташ как да разчиташ този термин - като броиш вагоните ли, ако трябва да гледаш надписите по вагоните (ако някой предварително ти е казал къде да гледаш, разбира се) или да го търсиш по друг начин. Качваш се, търсиш, обикаляш, гледаш, намираш прословутия четвърти вагон. От самият разговор между мен и моите приятели, с които пътувахме, няколко човека от пътниците ни споменаха, че "да, вагонът е първокласен, но не съвсем, щом сме платили най-добре да отидем да намерим другият първокласен въгон"

и съответно да попитаме кондуктора и той да ни упъти. Намерихме другият вагон, дойде кондукторът и го попитахме, но той ни каза, тъй като имаше свободни места, да останем в този вагон, защото на другият не работел климатика, а ако се качат други пътници случайно - да се разместим. Пак добре, че има и такива кондуктори, които винаги помагат с допълнителна информация. Похвала за тях.
Наистина вагонът беше хубав, лично аз не очаквах работещ климатик във влака. Може би ако се пускаха повече такива вагони по повече дестинации щеше да има и повече пътуващи. И май това беше хубавата част от пътуването.
В София влакът пристигна към 15:02 мин., достатъчно време за да разбереш от информационното табло от кой коловоз заминава влакът за Кулата, и също достатъчно време, ако не знаеш по случайност къде е таблото, да попиташ "богоизбран" служител на касите от кой коловоз заминава въпросният влак, а той да ти се развика: "Има си табло, не ме занимавайте с глупости!" при което, разбира се, не ти казва къде се намира въпросното табло...

(на такава сцена станах свидетел на отиване...)
На таблото пише:
КПВ 5623 заминава от 3-ти Запад (надявам се, се сещате каква е метафората и защо съм го написал като
КПВ). От цялото ми пътуване, последната част - тази от София до Благоевград може би ще се окаже най-досадната и изнервящата. Силно се надявам нещата по 5-та линия да се подобрят и да се направят ремонти, за да се достигат по-високи скорости, защото при всички случаи НЕ Е нормално пътуването от Благоевград до София да трае забележителните
3 ч. и 30 мин. 
и то с бърз влак. Може би за това имат вина и множеството излишни спирки (поне по мое мнение) на които спира влакът, но това е вече за темата за ГДВ и няма да се отклонявам.
От цялото пътуване ми харесаха климатизираните вагони, но не ми харесаха съставите на повечето влакове по 5-та линия. Според мен има какво да се направи при добро желание - погледнато както от към състави, така и от към ГДВ.
Надявам се този пост да не изглежда глупав, но се опитах да се поставя на мястото на един пътник (било то чужденец или човек, който не е пътувал с влак) и да видя дали всичко, описано в разписанието в интернет е вярно и дали човек би се ориентирал по него. Според мен:
50/50.
И само за справка: разликата влак-автобус по въпросният маршрут на отиване е -50% в цената, а на връщане: -10% от стойността на автобусния билет.
